HJÆLP - opstigende grundfugt i ydermurene

Hej,

jeg har et fugt problem i kælderen i mit hus. Det resulterer i  skimmelsvamp helt nede hvor ydermurene møder gulvet i rummene i kælderen. Se billedet.

Jeg tror problemet skyldes opstigende grundfugt i væggen, men kan jeg tage fejl? Hvad kan problemet skyldes og hvad kan man gøre? Hvad er den smarteste og mest prisvenlige løsning?

 Info -

- huset er et bungalow hus fra 1937, og står i lerjord
- soklen er formentlig ikke særlig dyb og slutter ikke langt under gulvet
- kælderen er en høj kælder
- soklen er bygget op af sten blandet med en eller anden masse, det ligner nærmest sand/ ler (?!) der er muret med fra gammel tid
- ovenpå sokkel er der murplade og mursten ca. 60 cm oppe
- der er ydermursisoleret, lavet med formstærke flexibatts, vandnæser, fliser og grus - så der løber ikke vand ned langs med muren
- kælderen er muret op indvendig for et år siden med åndbar spartel og maling
- der er opsat ventilatorer i hvert rum
- alle målinger - skimmel, fugt, luftkvalitet, radon - er gode og indenfor respektive grænseværdier

Al hjælp bliver glædeligt modtaget! Selv er jeg lidt på den, da jeg troede væggen ville tørre ud efter jeg murede den op. Jeg overvejer løsninger som indvendig isolering og Skalflex sokkelstop.

Men som sagt, al hjælp modtages!

Mvh

Jakob

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Soklen går da helt ned under gulvet i kælderen! Du har nok lukket udluftning inde, da du murede en ekstra væg op i kælderen og det straffes. Eller der skal drænes rundt om huset.
Tak for feedback Frisk. Jeg er helt med på at soklen slutter under gulvet, og jeg har, som skrevet, muret op med åndbar spartelmasse - så fugten netop ikke er spærret inde.

Tak fordi du gav dig tid til at svare. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Det frisk mener er ikke at du har brugt forkert mørtel men at nogen på et tidspunkt har lavet en indvendig væg, der forhindre den udluftning der oprindeligt var tiltænkt.

Uanset årsag så er mere udluftning en rigtig god idé. Få boret nogle huller og sat nogle ventiler i. Gerne overfor hinanden (ydervæg mod ydervæg) så der kommer gennemstrømning.

Udover det er det bedste råd nok at bruge skimmelhæmmende maling. Keim har fx en silikat med den slags egenskaber.

Du kan godt starte med sokkelstop, men du skal også have stoppet for gulvet også bliver det hurtigt en dyr omgang. Jeg ville starte med det andet, det løser nok problemet. 

Ask
Hej Ask,

Ok jeg har faktisk ikke fået skrevet jeg  bankede meget mur ned inden jeg murede op med åndbar spartel. Så den er åben, og der er ikke spærret fugt inde. Min fejl, jeg beklager.

Desværre har jeg også etableret elektrisk ventilation i rummet, og stadig problemer. Øv. Har også malet med Keims maling faktisk.

Hvad mener du når du skriver 'stoppet for gulvet'? Hvilken behandling skal man give det? Hvad er processen? Her er jeg lidt grøn 😊

Det er et helt standard kældergulv med fliser. Der er tit koldt på gulvet og jeg ved det afgiver fugt. Jeg ved ikke hvad der ligger under fliserne, dog ved jeg der formentlig ikke er langt ned til soklens slutning.

Tak for dine indspark, super nyttige!

Mvh Jakob 

Som billedet er det over det hele langs gulvet? eller bare nogle steder? For mig ligner det helt alm kondensfugt pga kuldebro. det var præcis sådan en væg i vores hus så ud før jeg efterisolerede udvendigt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Kovas,

Jeg tror du har ret. Det er værst i det rum hvor jeg har taget billedet. Men generelt er det faktisk alle ydervæggene rundt i hele huset. Intet på indervægge.

Du skriver du isolerede udvendigt. Hvad gjorde du præcis?

Der er ydermurs isolering allerede. Jeg tror den stikker ned til sokkel kant.

Er det en mere grundig udvendig isolering jeg skal bruge eller kan man gøre andet?

Tak for god feedback!

Jakob
jeg efter isolerede ydermuren udvendigt med 95mm glasuld med luftspalte og træbeklædning. Helt traditionelt, em det var også over jorden. i dit tilfælde ville jeg grave ned udenfor hvor det er værst og se om ikke der er sjusket med isoleringen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Når du ventilerer et lokale, skal du sikre dig, at der er god gennemstrømning. Faktisk anbefaler fagfolk, at skubbe luften ud. Dvs ventilator, kraftig og stor åbning i den anden ende. Luften skal flyttes og ikke hvirvles rundt. Hvis du har en alm ventilator trækker den luft ud og er åbningen i den anden ende mindre end behovet (kbm/t) får du kun en større elregning.
Jeg tror ikke på at den der væg er malet med keim mycal.

Den er muligvis malet med en anden type maling fra keim, men det er ligemeget det er ikke al maling fra keim der er skimmelhæmmende kun mycal har den egenskab . 

Ask
Google Antikondensmaling - Holder din væg tør og modvirker skimmelsvamp
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også