Nedsænket loft - før eller efter fliser?

Der kommer en murer og laver flisearbejdet på vores kommende badeværelse (ja, ja, jeg ved det...ikke i bedste LDS ånd biggrin ), men jeg er i tvivl om rækkefølgen af arbejdet.

Jeg laver selv et nedsænket loft, der skal skjule overboens ekstremt grimme VVS-arbejde i form af afløb mv der bryder igennem loftet. Det nedsænkede loft skal derfor ned i en fast højde og kan ikke justeres. Fliserne skal gå helt op til loftet (det nedsænkede).

Muren har sagt at han foretrækker at loftet laves til sidst, efter fliserne er sat op, og jeg selv foretrækker selvfølgelig at gøre det før, da min del af arbejdet dermed bliver nemmere :wink: . Hvis jeg gør det før han laver fliserne, risikere jeg heller ikke at ødelægge de fine nye fliser ved at tabe diverse ting (og loftmaling) på gulvet, ligesom monteringen af gipspladerne bliver nemmere da der ikke er nogen bruseniche nu.

Nogen der har et råd? Bliver den ene rækkefølge pænere en den anden eller er det ligegyldigt?

-AllanE

Mvh. AllanE
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra AllanE

Der kommer en murer og laver flisearbejdet på vores kommende badeværelse (ja, ja, jeg ved det...ikke i bedste LDS ånd biggrin ), men jeg er i tvivl om rækkefølgen af arbejdet.

Jeg laver selv et nedsænket loft, der skal skjule overboens ekstremt grimme VVS-arbejde i form af afløb mv der bryder igennem loftet. Det nedsænkede loft skal derfor ned i en fast højde og kan ikke justeres. Fliserne skal gå helt op til loftet (det nedsænkede).

Muren har sagt at han foretrækker at loftet laves til sidst, efter fliserne er sat op, og jeg selv foretrækker selvfølgelig at gøre det før, da min del af arbejdet dermed bliver nemmere :wink: . Hvis jeg gør det før han laver fliserne, risikere jeg heller ikke at ødelægge de fine nye fliser ved at tabe diverse ting (og loftmaling) på gulvet, ligesom monteringen af gipspladerne bliver nemmere da der ikke er nogen bruseniche nu.

Nogen der har et råd? Bliver den ene rækkefølge pænere en den anden eller er det ligegyldigt?

-AllanE

Hejsa.

Kender du på forhånd størrelsen på fliserne så du kan få det til at passe med højden og fugerne mellem fliserne er det da at foretrække at lave loftet først.
En kvik murer skulle nok kunne sætte det op efter en halv kasse øl.
Hilsen Kewin.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Jeg ville personligt vælge at sætte loft op først og derefter fliser.

Der er størst sansynlighed for at man senere vil skifte fliser, og så er det lidt voldsomt måske også at skulle pille loftet ned for at komme til.

Mvh. JørgenE
Det er helt normalt at sætte lofterne op først.
Det er nemlig ikke særlig praktisk at stille an med stillads ovenpå det færdige gulv, uanset om det er træ eller fliser, for at sætte lofter op.
Loftet først, til hvert en tid.
Hvorfor vil du have fliser helt til loft? Rent optisk kan det komme til at virke ret bastant (især hvis badeværelset ikke er stort). Hvis muligt, så lad i stedet fliserne stoppe 20-30 cm fra loft - til glæde for dig, murer og pengepung.
- og det er ikke for at lyde hellig, rådet stammer nemlig fra min murer, som ikke fattede hvorfor jeg ville have fliser til loft i badedelen.. hvilket vi nu er meget glade for, at vi ikke fik!

Mvh.

Jan R.
Jeg tror at loftet ryger op først! Tak for rådene.

Ang. fliserne helt op til loftet: Vi har valgt en ret neutral creme-hvid vægflise og en mere "rå" gulvflise. Planen er, at vi laver en bord (på 12 cm) i 2 meters højde, der matcher gulvfliserne, og så fortsætter med vægflisen de sidste 40 cm op til loftet. Vi har overvejet det med at stoppe fliserne...var faktisk den oprindelige plan, men er efterhånden blevet overbevist om at det bliver pænest når der laves en bord (staves det sådan?) og derefter køres helt til loftet.

Men det er godt nok svært at beslutte den slags, specielt da rummet lige nu er et stort byggerod og det er første gang vi forsøger mig med den slags, så det er svært at se det for sig. Men jeg er optimistisk biggrin

Andre der har erfaringer med "flisehøjder"? Findes der nogle gallerier på nettet, hvor man kan se eksempler på alm. badeværelser og ikke kun opstillinger, som på fliseleverandørernes hjemmesider?

-AllanE

Mvh. AllanE
Hej AllanE

Hvis jeg har regnet rigtigt må du have noget med 2,5 m til loftet, og så vil jeg give JanR ret i at det kommer til at virke meget bastant med fliser til loftet overalt.

Jeg har også lige fået nyt badeværelse på 8 kvm og her er det kun i brusenichen at vi har fliser langt op ad væggen. Borden satte vi i øjenhøjde fordi den netop skal fremhæves og sluttede fliserne i 2 meters højde, for derefter at have maling.
Resten af badeværelset fik 10 cm fliser op ad væggen for at skjule vådrumssikringen fra gulvet. På de vægge hvor der ikke er fliser, men som stadig er en vådzone har jeg behandlet med en speciel vådrumsmembran fra Beckers der virker som maling og derfor heller ikke kan ses på samme måde som traditionel vådrumssikring.

Alt dette giver badeværelset luft og fliserne bliver fremhævet af at de kun er få steder.

Det er en rigtig god ide at få erfaringer fra andre inden man endelig beslutter sig, så søg internettet tyndt og prøv at tegne jeres badeværelse med alle mulige forskellige alternativer.

God fornøjelse.
Carsten

Bonden
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også