Installation af

Hej allesammen,

Jeg har netop købt en induktions kogeplade fra Electrolux, som jeg skal tilslutte. Jeg er dog i tvivl om, hvordan jeg forbinder den korrekt, da der følger 4 udgange med i deny nye ledning, hvor jeg var vant til 3 i den tidligere.

Er der nogen, der kan forklare, hvordan jeg tilslutter ledningerne korrekt? 

Min seneste kogeplade tilsluttede nemt på følgende vis:

Den nye model har 4 udgange, som ser sådan ud:

Og udtrækket jeg skal installere ledningerne i, ser sådan her ud:

Jeg har hørt, at det anbefales at man hyrer en elektriker til opgaven. Jeg synes dog, at det var meget ligetil med den gamle, så hvis jeg bare ved, hvordan ledningerne skal kobles, tænker jeg fint, at jeg kan klare det selv.

/Christian
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sandsynligvis skal du tilslutte farverne på samme måde som den gamle. Den ekstra sorte ledning i det nye kabel skal så i en af de terminaler, hvor der tidligere ikke sad noget.
Men for en god ordens skyld, så tag lige et billede af tilslutningsdiagrammet på pladen eller i manualen, da det er muligt, der skal flyttes en lus i klemmerne på selve pladen.

Anbefalingen om en elektrikker skyldes, at du ret beset ikke må tilslutte den selv.
Så altså:
- Gul/grøn i jord (aka den midterste)
- Blå i 0
- Brun i R
- ... og sort i ...?

Her er et billede tilslutningsdiagrammet, som var på bagsiden af kogepladen.
Hvis der er en meget god grund (udover det lovmæssige) til at man ikke skal gøre det selv, må i gerne skrive. Umiddelbart virker det ret ligetil.
Tja.. jo åbenbart ikke mere ligetil, end at du er i tvivl om hvordan det skal forbindes.  Det værdste der kan ske er at du brænder den nye plade af, hvis du ikke forbinder det korrekt. Mere farligt end det er det ikke.

Du skal sikre dig, at der ikke er en lus mellem klemme 1 og 2, (lus vist på figuren i toppen - den skal ikke være der). Og ellers forbinde som jeg beskrev i første svar. Husk at føre kabelkappen ind under aflastningen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis