Pudse fritstående mur med kalkmørtel

Hej

Det drejer sig om en fritstående udendørs mur

jeg har pillet det løstsiddende pudslag af. Det ligner at muren ikke kan komme af med vandet da puds stykkerne burer udaf. Tror det er puds med beton i.

Jeg er ikke helt færdig med at fjerne det løstsiddende, men tænker om det ikke giver mening at pille alt det gamle puds ned og på med noget NHL3.5 kalkmørtel 0-4mm evt. NHL5. Tænker jeg kan bruge den samme mørtel til omfugning til de steder der mangler.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg bygningssnedker, men synes det lyder fornuftigt.
Jeg ville også fokusere på, at få lagt et fugtspærrende lag (murpap) ind mellem fundament og mur, hvis det ikke er der i forvejen.  Dvs mindske optrængende fugt fra fundament til murværk mest muligt.

Mvh Henrik

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Først undersøger du om der er pap mellem sokkel og mur, Hvis der ikke er pap kradser du den nederste fuge ud på et stykke af muren, stikker pappet ind og fuger revnen til. Fortsæt til næste stykke osv.

fase
Jeg synes muren bærer præg af ikke at være renset godt nok ned til at sikre god vedhæftning af pudsen.

Hvornår er muren fra? Hvis det er cementmørtel der er brugt, ville jeg rense muren ned med en let slibning, og pudse op med Alfix durapuds i hvid.

Hvis det er en ældre mur med ren kalkmørtel, er det en god idé at puds op i kalkmørtel igen.

I begge tilfælde skal det naturligvis sikres at muren ikke kan opfugtes hverken oppe eller nedefra.

Elektronikteknikeren
S. Fabrin skrev den 22-08-2021 09:31:39

Først undersøger du om der er pap mellem sokkel og mur, Hvis der ikke er pap kradser du den nederste fuge ud på et stykke af muren, stikker pappet ind og fuger revnen til. Fortsæt til næste stykke osv.

Kan se at der er mursten hele vejen ned, så sokkel må vel være under jord niveau. Men jeg kan vel starte på en af de nederste mursten. Skal huske det med murpap til næste gang.

Gregeren skrev den 22-08-2021 10:34:47

Jeg synes muren bærer præg af ikke at være renset godt nok ned til at sikre god vedhæftning af pudsen.

Hvornår er muren fra? Hvis det er cementmørtel der er brugt, ville jeg rense muren ned med en let slibning, og pudse op med Alfix durapuds i hvid.

Hvis det er en ældre mur med ren kalkmørtel, er det en god idé at puds op i kalkmørtel igen.

I begge tilfælde skal det naturligvis sikres at muren ikke kan opfugtes hverken oppe eller nedefra.

Tror muren er fra ca omkring 1935 hvor huset også er fra. Væggen er nu blevet blevet pudset med kalkmørtel

TRRA skrev den 22-08-2021 14:07:35

 hvad er det malet med? 

 Det ved jeg faktisk ikke. Kan det være noget silikat? Kan du evt. se noget ud fra billedet?

Har ellers købt keim soldalit til formålet. Det tager bare en evighed for at kalkmørtel er malbart (kridthvidt)
Kan se at der er mursten hele vejen ned, så sokkel må vel være under jord niveau. Men jeg kan vel starte på en af de nederste mursten. Skal huske det med murpap til næste gang.

Du kan fint begynde ved et af de nederste skifter. Det gælder om at fugten ikke kan trække op i muren.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også