Er det helt godnat at trække nyt el selv?

Hej LDS,

Jeg vil gerne flytte en ledning på det badeværelse jeg er ved at renovere. Ledningen går fra en afbryder til et udtræk på væggen og er føret vha. gamle stålrør. Er det helt væk at afkoble ledningen fra stikkontakten, trække den ud, fjerne en del af røret og føre ny ledning ca. 30 cm længere henne ved at forlænge stål med plastik rør?

Jeg synes det er lidt voldsomt at skulle i gang med en elektriker for så lille en opgave?
Hej LDS, Jeg vil gerne flytte en ledning på det... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan lige svare hvad status er :)

Jeg fjerner en del af metalrøret som kommer ned fra loftet hvorefter de laves en samling hvor metalrøret så kommer til at ende. Herfra vil jeg fræse til 2 ledninger:

Én vil gå til lys på væggen og den anden vil gå til et udtræk til håndeklædevarmeren.

Jeg sætter plastikrør ind i fræsningerne til at trække ledningerne. Jeg har bestilt en elektriker som kommer og udføre arbejdet så det bliver lavet rigtigt selvom jeg er ret overbevist om det ikke ville være det store arbejde at lave selv.

Givet jeg udfører det grove arbejde selv ser det ud til at blive omtrent 1400 kr + materiel betaling for elektrikeren :)
Jeg ville ikke lave en samling ekstra på væggen. F.eks. kan man trække kabel ind i stålrøret og så mure det ind i rille hen til lampe og lade det punkt være samling. Derfra ned til afbryder, og hen til håndklæde tørrer. Elle måske samles ved håndklædetørrer. Det kommer an på hvilken der er nærmest.
Det koster ikke ret meget med nogle ekstra meter kabel, og en ekstra samledåse ser ikke godt ud.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi mangler i den grad et billede af, hvad der skal laves. Lige pludselig er opgaven udvidet med en håndklædetørrer og røret kommer fra loftet??

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis