Er det helt godnat at trække nyt el selv?

Hej LDS,

Jeg vil gerne flytte en ledning på det badeværelse jeg er ved at renovere. Ledningen går fra en afbryder til et udtræk på væggen og er føret vha. gamle stålrør. Er det helt væk at afkoble ledningen fra stikkontakten, trække den ud, fjerne en del af røret og føre ny ledning ca. 30 cm længere henne ved at forlænge stål med plastik rør?

Jeg synes det er lidt voldsomt at skulle i gang med en elektriker for så lille en opgave?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svært at svare på, da man ikke ud fra din beskrivelse kan vurdere om reglerne for el i badeværelser er overholdt, når udtag flyttes 30 cm, da det måske kommer til at sidde i en anden zone.
Er de overholdt, så kunne man jo godt gøre det, selvom installationen vil være ulovligt udført.
Er de ikke overholdt, ja, så vil det være ikke bare dumt, men potentielt farligt at gøre det.
Jeg synes allerede det lyder ulovligt udført. En ledning som går fra en afbryder til en stikkontakt?  og nu vil du forlænge metalrøret med plastik og en ledning indeni.
Det lyder jo helt underligt i mine ører.

Fjern det hele og sæt et ordentligt kabel op med jord.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Jeg ville nu forlænge metalrøret med muffe og plastik rør og så trække nye ledninger.
Syntes bestemt ikke du skal gå over til kabler.. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Installtionsmåden med ledninger i rør er da helt lovlig. Uden at vide om din dåse kommer til at sidde i en skrappere område, kan det fint lade sig gøre at flytte dåsen og trække ny ledninger. Du kunne evt. fjerne det gamle stålrør , og erstatte det med plastrør, samt trække nye ledninger i. Det må være en gammel installation siden, der er brugt stålrør. At trække kabler i er ganske unødvendigt.

fase
Måske man skulle forstå hvad en ledning er først inden vi kan give manden gode råd.

https://www.greenline.dk/elartikler/kabel-ledning/plastkabel/rund-lampeledning

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Janus007 skrev den 23-07-2021 10:58:49

Måske man skulle forstå hvad en ledning er først inden vi kan give manden gode råd.

https://www.greenline.dk/elartikler/kabel-ledning/plastkabel/rund-lampeledning

 Janus007. Din definition er ikke helt korrekt, idet der findes andre former for ledning. I Jem&fix kaldes f.eks. 1x1,5mm2 for kabel, hvilket er helt forkert. Det er faktisk stift ledning beregnet til at trække i installationsrør.

Du har i dit indlæg henvist til en anden ledningstype, som bruges til lamper, hvilket også er vist, idet der står plastkabel/rund-lampeledning .
Det, der skal bruges ved ændringen af trådstillerens installation, er en type som installationsledning. Selvfølgelig i de relevante farver.

fase
Fabrin: Du henviser til PVT ledning. Mener du ikke PVL?

Søren O
Søren O skrev den 23-07-2021 13:31:59

Fabrin: Du henviser til PVT ledning. Mener du ikke PVL?

Jo, der burde selvfølgelig have stået PVL ledning . Begge er brugbare. Formålet med indlægget var at gøre opmærksom på, hvad der forstås ved en ledning.


fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis