Fylde 2 kg gasflasker fra 11 KG

Jeg er indehaver af 8 stk. 11 kg gasflasker der betjener gennemstrømsbruser, gasesse, varmekanon, tagbrænder, gasradiator mv.

Men når det kommer til grillen, så kan 11 kg (og heller ikke 10 kg letvægt) ikke være i skabet under den. Så har anskaffet mig en 5 kg flaske.

Jeg bor i Sverige, men har kun danske flasker og apparater der bruger dansk regulator, da alt hardware er 30-50% dyrere i Sverige, selv når man kompenserer for valutakurs. Så når jeg skal fylde gas på, skal jeg køre en time, for at komme til nærmeste sted der fylder på danske flasker. Ombytning lokalt er SVINE dyrt. Så jeg tømmer alle mine 11 kg, og kører ned og får dem alle fyldt på én gang.

Er der en måde man kan fylde gas fra 11 kg flaskerne over på 5 kg flasken? Synes det ville være træls at skulle ud og anskaffe mig flere 5 kg flasker, bare for at betjene en grill.

Min gasesse har en regulator med ureduceret tryk og ingen kontraventil (tysk gevind - W21,8 x 1/14" venstre udv. gevind. Link til en tilsvarende: https://www.specialbutikken.dk/kobling-til-flasker-med-click-on-ventil-tysk-gevind-afgang-ureduceret-tryk.aspx)

Kan jeg anskaffe mig sådan en regulator mere, og så forbinde 11 kg flasken med 5 kg flasken, hvor donorflasken står på hovedet så gassen render over i modtagerflasken i væskeform? Ville sætte modtagerflasken på min postvægt, så jeg kunne følge med i hvor meget gas der bliver fyldt i.

Eller kan jeg sætte en almindelig 2 bar højtryksregulator på donorflasken, sætte den ureducerede på modtagerflasken?

Er der nogen af jer der har prøvet noget lignende.

Lige nu har jeg mest lyst til bare at prøve at stikke et 7mm bor ind i studsen på en almindelig 30 mbar regulator og se om jeg kunne fjerne kontraventilen :).

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man godt, med visse tiltag.
Har sent dig en privat besked..


Vi prøver igen, i morgen --
Ja - jeg er sikker på at grillen er godkendt til det. 

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Jeg har osse forsøgt det. Den ventil til ureduceret tryk som jeg har har osse kontra ventil så gassen vil ikke flyde.
@je-ns  vil du også dele dine erfaringer med mig?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Den ventil jeg linker til har ingen kontraventil. Den trykker glad 8 bar i modsat retning. 

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Annonce
@ thejokers har du så fået fyldt en flaske? Og hvordan er din opstilling? jeg forsøgte fordi det koster næsten det samme at ombytte en 5kg som en 11kg.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 22-07-2021 11:05:42

@ thejokers har du så fået fyldt en flaske? Og hvordan er din opstilling? jeg forsøgte fordi det koster næsten det samme at ombytte en 5kg som en 11kg.

 Nej - jeg ville gerne høre andres erfaringer før jeg gav mig i kast med at få fat i diverse adaptere. 

Jeg mente blot, at hvis problemet for dig er at din ventil har kontraventil, så har den jeg linker til ikke. 

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
thejokers skrev den 22-07-2021 10:59:32

Den ventil jeg linker til har ingen kontraventil. Den trykker glad 8 bar i modsat retning. 

Ja den type ventil har ingen kontraventil, den virker på den måde at ventilen bruger gasflaskens ventil, så det er den lille stift i midten der bevæger sig.

 Lukket

Åben

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 22-07-2021 12:31:23

Ja den type ventil har ingen kontraventil, den virker på den måde at ventilen bruger gasflaskens ventil, så det er den lille stift i midten der bevæger sig.

 Lukket

Åben

 Jeps - alle regulatorer med click-on, så altså f.eks alle danske regulatorer fungerer ved at stiften i midten af regulatoren trykker ned i flasken. Selv de almindelige lavtryksregulatorer til gasgrill mv.
Det fandt jeg i sin tid ud af på den hårde måde, da jeg fik fyldt en flaske, som lækkede lidt i toppen. Troede jeg kunne redde situationen ved at sætte en regulator på, men nej :).
Så puster man igennem "bunden" af hvilken som helst dansk regulator, så er der hul igennem ligegyldigt hvordan stophanen står.

Så nu har jeg lavet en regulator, hvor udgangshullet er loddet til, netop hvis det skulle ske igen, for når det er en meget stille lækage, så opdager man det først på vej hjem i bilen, og man kan jo ikke så godt bare lade den stå i vejkanten :).

Men er der nogen der ved hvordan man skiller en lavtryksregulator ad? toppen af den en jo bare en konisk prop, så den en dælme tricky at få fat på, hvis den skal drejes.

Nb. Synes i øvrigt man må gøre op med sig selv om man har lyst til at eksperimentere med gas osv, så længe man kun udsætter sig selv for risiko. Lige den med at fylde gas fra en flaske til en anden synes jeg er uproblematisk, hvis man i øvrigt holder øje med vægten på modtageflasken.
Alle kan gå i Brugsen og købe en propanflaske, med diverse små sketchy plastikadaptere i toppen, til at fylde en lighter med, hvor gassen meget ofte bare sådan pisser lidt ud over det hele under processen. Så at flytte gas i væskeform fra en beholder til en anden er ikke noget odiøst, og man kunne jo principielt gøre ved at hælde det. Men nu kan man så ikke lige skrue toppen af en gasflaske desværre :).


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis