Er der krav til overliggeren?

Carporten er 7.5 m lang. Den ene side monteres på mur, den anden side hviler på 5 stk. 100x100 stolper m/slids. Må overliggeren her være 50x100? Tager bliver let plast trapez.

Hvis spærene bliver 50x125 er de jo større end overliggeren, er det et problem? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Opsummering. Har talt med trælasten, det er ok at overliggeren er 50x100 og spær 50x125. Der skal bare være 1 meter mellem spærene når carporten er 7.5 lang og 3 bred. Havde dog bestilt overliggeren i trykimprægneret, men det må jeg ikke, så nu har jeg bestilt en der ikke er trykimprægneret, c24 grantræ. Stolperne måtte gerne være trykket. I hvert fald i følge trælasten. 
Prøve-selv-mand skrev den 22-07-2021 11:24:07

Opsummering. Har talt med trælasten, det er ok at overliggeren er 50x100 og spær 50x125. Der skal bare være 1 meter mellem spærene når carporten er 7.5 lang og 3 bred. Havde dog bestilt overliggeren i trykimprægneret, men det må jeg ikke, så nu har jeg bestilt en der ikke er trykimprægneret, c24 grantræ. Stolperne måtte gerne være trykket. I hvert fald i følge trælasten. 

Hvorfor må det ikke være trykket? 

Han sagde, at trykimprægneret ikke var stærk nok til at bære. Stolperne måtte gerne være trykket. Men alt over stolperne skulle være ubehandlet c24 træ. Som man så kunne give noget træbeskyttelse. 
Men inde på 10-4 sælger de godt nok trykimprægneret spærtræ. Men det er kategori T1 svarende til c18, hvilket jo ikke er c24. Så, den er nok god nok. Det skal være ubehandlet spærtræ, eller c24 som det hedder. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også