Montering af stern på terassetag = SCG PLANKER

Hej, vi er ved at skifte sternbræt på vores terassetag. Jeg kunne ikke finde en monteringsvejledning for et enkelt bræt, kun for overlappende planker. Der er købt skruer i passende farve, men er bestemt ikke glad for at se på de mange skruer.  På en video jeg har set med facadebeklædning, undersænkes skruerne og spartles. Efterfølgende skal planken males.
Det vi havde regnet med, var synlige skruer og da der bliver 2 for hvert spær, vil det  knap så pænt, som hvis jeg spartlede og malede. Har lige malet alle spær, så det ville  være en leg.
Det tidligere bræt var vandfaste 25 mm krydsfiner brædder, som jeg efter opsætningen for 15 år spartlede skruehullerne ud på. Desværre var det her at brædderne blev grimme, så jeg gang på gang måtte reparere. Nu skifter vi altså hele molevitten.

Findes der en monteringsvejledning? Er det ok med forsænkede skruer ? Kan den 8 mm tykke plade bære forsænkede skruer?

Skruerne til SCG plankerne lidt specielle skruer. Jeg skal selvfølgelig male spærhovederne grundigt først.


Når lysten driver værket
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg troede man brugte alm rustfri facadeskruer med stort hoved, som fås i mange forskellige farver...den slags man bruger til hardieplank og lignende... Jeg har aldrig monteret fibercement Stern på andre måder....

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Jeg har monteret forsænkede skruer i en klink-beklædning (noget hardie-plank eller lign. ) skruerne holder fint nok, men det kommer bag på mig, hvis de også er tænkt som skulle kunne skjules med spartel/maling.. det må krakelere over tid, tænker jeg, da materialerne jo arbejder uens..
Mit bud ville være at bruge almindelige facadeskruer, som Henrik nævner, I en matchende farve.. ja det kan ses, men det kan også ses, at det ikke er skruer der er forsøgt skjult, og ad åre skaller af 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jem og fix, som handler med SCG plankerne, har specielle selvborende skruer som er undersænkede, og beregnet til SCG plankerne.
Så de må jo være ok til formålet..
Link​​​


Vi prøver igen, i morgen --
Ja, det ligner præcis dem jeg brugte.. måske jeg har misforstået,  dengang🙂 men jeg forstod det som om der med "skjult montage" mentes, at de skjules ved at det dækkes til med brættet ovenfor, ved klink-montage.. Ikke at de kunne skjules med maling/spartel🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 02-08-2021 21:42:37

Ja, det ligner præcis dem jeg brugte.. måske jeg har misforstået,  dengang🙂 men jeg forstod det som om der med "skjult montage" mentes, at de skjules ved at det dækkes til med brættet ovenfor, ved klink-montage.. Ikke at de kunne skjules med maling/spartel🙂

 Ja det er jo nok det der menes.  

Men når der kun er et bræt, skal der spartles/males..

Jeg havde nok valgt denne her synlige skrue..

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Je-ns
du viser præcis den skrue vi har købt, men hvilket formål har kraven? Skal der ikke rawplugs af en slags ind i træet? Jeg forstår ikke selve monteringen med den skrue, for  kraven før skruehovedet kræver jo et større hul i SCG planken?


Når lysten driver værket
Kanmandet skrev den 03-08-2021 10:11:44

Hej Je-ns
du viser præcis den skrue vi har købt, men hvilket formål har kraven? Skal der ikke rawplugs af en slags ind i træet? Jeg forstår ikke selve monteringen med den skrue, for  kraven før skruehovedet kræver jo et større hul i SCG planken?

 Har ikke selv brugt den type skrue, men der står jo den er selvborende, så den burde selv lave hullet. Jeg har dog den erfaring med andre selvborende skruer, at det ofte er nemmere at bore for, med et lidt mindre bor, så fanger skruen meget nemmere, og er lettere at skrue i.


Du skal ikke bruge rawpluks, du skruer direkte ind i træet.
Hvis du har en stump plade, ville det nok være godt at lave en test, så du ved hvordan de virker.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er ret sikker på at kraven før selve hovedet er for at sikre at hullet bliver stort nok. der skal være plads for at det kan arbejde. Eternitplader forbores også med et større hul end skruen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også