Rødalger på gavlen

Er der mon nogle gode råd?
Gavlen ud til vejen ser sådan her ud, og det forsvinder ikke med svampemiddel. Har I nogle ideer? Mvh. Lene

Mvh. Lene :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Højtryksrenser med lanse
De røde alger er mere besværlige at bekæmpe, det skulle være bedst i det tidlige forår, i frostfri en  periode, hvor de er mest modtagelige for algefjerneren, for der er du fugtet godt op, om sommeren er de tørre og hårde, og ikke særlig modtagelige for algefjerneren.

Hvis underlaget kan holde til det, kan højtryksrensning være en mulighed til at fjerne dem. (men giv den algefjerner bagefter, for at få de sidste spore væk)

Er det eternit ?
Har selv lige skiftet sternbrædder på en sydgavl, de havde også røde alger, men valgte at skifte dem da de var ved at forvitre i overfladen. (maling kunne have været en mulighed, men de var nemme at skifte)

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for dit svar!
Jeg har tænkt på, om løsningen kunne være maling med svampemaling med fungicider. Jeg er klar over, at det kræver en eller anden form for forberedelse, men ved ikke hvilken. Jeg tror faktisk at denne skade er sket i forbindelse med afrensning med højtryksrensning, så det bar jo ikke en succes.
Er det meget kostbart at skifte dem?

Mvh. Lene :-)

Der skal stå: Så det var jo ikke en succes.

Mvh. Lene :-)

Som je_ns skriver så må du vurdere om de er møre/smuldrende, hvis de er det skal de udskiftes.

Hvis de ikke er møre kan du rense dem med algefjerner + stiv børste og give dem maling bagefter. 
Evt gentage afrensningen af flere omgange inden maling. For selvom det ikke er optimal sæson for bekæmpelse af algetypen kan man kompensere ved at lægge lidt knofedt i arbejdet, de fleste algebelægninger giver efter for gift og mekanisk afrensning. Giften imod algerne i afrenseren er også mere virksom ved højere temperaturer så den del er mere optimal hvis du ikke kan vente til foråret 😉

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ryobi laver sådan en maskine netop til at afrense gavle for alger.
Tak for jeres inputs. Man er altid sikker på svar herinde 😊
Der har været en mand her i foråret med en børste og algerens. Det hjalp ikke et kvidder.
For mig er kravlestadiet overstået for længe siden, så jeg må nok i sidste ende have fat i en tømrer, som må udskifte hele balladen. Huset er fra 1976, og jeg har på fornemmelsen at der er grænser for hvor meget bearbejdning de plader kan blive ved med at tåle.
Ja, jeg tror det er eternitplader.

Mvh. Lene :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også