Tagsten mangler bindere - skal det gøres noget ved?

Mine tagsten mangler bindere, virker det til. Det er IBF 40x42x8cm 5,5kg./stk.
Har kun kunnet konstatere det ved at tage enkelte af, og mærket og set ind under andre - men er det et problem? Der har været ved hjørnerne - af taget.

Indtil videre (i to år side vi overtog) har der ikke været noget, og tilsyneladende heller ikke tidligere ude i kanterne. Måske ved ovenlysvinduer er der skifte tagsten, men de er ofte også halve sten op mod og evt. blot skiftet/før husoverdragelse for at have korrekt afstand til ovenlysvindue.
 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du efterprøvet det systematisk ift oplægningsvejledningen?

IBF mønsteret adskiller sig ikke fra de fleste andre fabrikanter, dvs en binder ved alle sten ved gavl, 2. nederste række og rundt ved inddækning/ovenlys/skotrender. På fladen er det hver 3. i diagonal, ved udsatte tage er det hver 2. Visse vindskedesten skal skrues.

https://brochure.ibf.dk/Tagsten/IBFmontvejledningrevisep09low/?page=1

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg må lige prøve at gøre det, men kræver vel at få alle sten af på en af gavl og det ellers er svært at gøre systematisk?

Efter vejledningen, og når der bruges/anbefales sidefalsbindere, kan man vel ikke binde begge sider af taget ved gavlene for sidste lodrette række, men må vel gøres for 2. sidste lodrette række, da der ikke er en ledig fals at lægge en binder på!?
Nej, da alle sten ved gavl skal have en binder/fastgørelse, ellers vil vind relativt let kunne løfte/suge den af.

Ang vindskeder er det lidt forskelligt mellem leverandører med hvilket system der anvendes, nogle (eg Randers tegl) foreskriver at bruge nakkekramper der hvor man ikke kan bruge sidefalsbinder, andre bruger konsekvent en skrue i begge sider (Lafarge/Monier KDN VH).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis