Pris på ny gruppetavle virker dyr

Hej Lav det selv.

Jeg har før fået utrolig god og kompetente råd herindefra ifm med ønske om transientbeskyttelse så jeg vil lige prøve igen :-)

Efter at have gennemgået el-tavlen grundigere med aut- installatør er det blevet tydeliggjort at der er flere ting der ikke er lovligt lavet og aldrig har været det. (selvom det oprindeligt er lavet af autoriseret el-installatør med kvittering for 15 år siden og senest med nye faser af Radius i 2016 ). Det aut. instlaatør firma findes dog ikke mere så man kan vel ikek hente noget erstatning ?

Det drejer sig om:
  1.  At gruppetavlen fra Häger mangler bagbekædning og sidder direkte på træunderlag.
  2. At nullingen er udført med for tynd PEN leder (1,5mm2) og samlet direkte i HPFI i stedet for at gå fra måler til jord-skinne/plint og så derfra til HPFI med min 10mm2 leder.
Sidstnævnte burde let kunne fikses men siden der skal ny gruppetavle grundet pkt. 1 så skal hele baduljen overholde de nyeste krav i Installationsbekendtgørelsen.
Så vi har fået tilbud på en ny Gruppetavle så nullingen udføres med korrekt leder kvadrat og efter nyeste regler:
  • LK UG18
  • 1x HFPI + 1x Kombirelæ
  • 8x automatksikringer eller alm sikringer hvis automatsikringer ikke kan benyttes.
  • 1x transientbeskyttelse
  • ledning og mærkning
Den skal installatøren have 10.000 DKK for at sætte op alt i alt (tilbud på skrift ikke overslag)

Jeg kan selv finde en færdigmonteret gruppetavle fra LK med de ting til ca. 1800 kr.  Kan det virkelig passe at der skal bruges så mange timer på at hive ledninger ud og sætte dem i igen i den nye tavle?
skal der billeder til for at vurdere må i endelig sige til.

Lokationen er Frederiksberg/ City-EL/København. Så nulling er godkendt

Love er minimniveauet
Hej Lav det selv. Jeg har før fået utrolig god og... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her er sakset fra " lov om indhentning af tilbud i bygge og anlægs sektor"
Kapitel 4: Underhåndsbud
§ 12. Tilbud, der ikke indhentes ved en licitation eller på grundlag af en rammeaftale, er underhåndsbud.
Stk. 2. Udbyderen kan på samme arbejde indhente indtil tre underhåndsbud. Dog kan der indhentes et fjerde underhåndsbud, hvis udbyderen i opfordringerne til at afgive bud har forbeholdt sig denne mulighed og det fjerde tilbud indhentes fra en tilbudsgiver uden for det lokale område.

Altså bygge og anlæg, men jeg ved ikke om en lille el tavle er under denne kategori. Men det kan ikke sammenlignes med hverken bagerbrød, forsikringer, bilkøb eller noget andet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,
ikke fordi jeg vil starte en diskussion, men når jeg læser der du referere til gælder det ikke private, og er også i tvivl om det ikke kun gælder offentlige bygherre samt offentlig støttet byggeri. Link

men min mening er find en håndværker du stoler på til spjæld.

mvh
Mini me
S. Fabrin skrev den 20-07-2021 21:28:14

En del af af det der skal få firmaet til at fungere er fortjeneste, men prøv en anden installatør, måske vil han montere. En anden løsning er at få det lavet for regning. Når der skal gives tilbud, er man nødt til at indregne alt.

Vil prøve et par forskellige aut. installatører og høre om de vil montere det jeg indkøber. (2300 og ikke 1800- jeg havde set forkert)
Men mh.t det med træunderlaget. Jeg mistænker den manglende bagplade på Hager gruppetavlen i at være blevet "glemt" da den blev sat op af den aut. installatør. Så hvis jeg køber en ny hager tavle (samme model, tom) til 240 kr og tager bagpladen fra denne og sætter i min gruppetavle så den er intakt som ny. Så kan jeg vel gøre installationen lovlig. Og så er det hele jo monteret på en metal plade og derved ikke på træunderlag?

For så ville det jo være en laaangt billigere løsning uden behov for at skifte hele baduljen. Montering af denne plade og  en tykkere PEN leder på 20 cm må jeg så få en aut. til på regning. (tager vel 5-10 minutter i alt)

Mht det med at det er lovligt hvis det blev sat op på træunderlag hves det var lovligt dengang er jeg også ret meget i tvil om. Der er i 2016 kommer ny målere fra Radius ifm med nedgravning af luftledninger men da de ike kommenterede det ukorrekt nulling har jeg ikek super triltro til dem. Men den sidder præcis samme sted som den gamle. Deraf er det ved lovligt?


Love er minimniveauet
Hvis du tager bagpladen fra en anden tavle og flytter over på den nuværende tavle, har du udført en konstruktiv ændring. Det medfører, at du skal lave en ny CE mærkning, eller du lever med en ikke godkendt tavle.
Du har fået ny måler i 2016. Den, der sætter måleren op, er ikke interesseret i om tavlen er lovlig eller ej. Den pågældende skal bare udskifte måleren og dermed færdig. Det gør ikke tavlen mere eller mindre lovlig, at der ikke har været påtale af evt. ulovligheder. Det er ingen gang sikkert at vedkommende var ansat af Radius.


fase
S. Fabrin skrev den 21-07-2021 16:04:29

Hvis du tager bagpladen fra en anden tavle og flytter over på den nuværende tavle, har du udført en konstruktiv ændring. Det medfører, at du skal lave en ny CE mærkning, eller du lever med en ikke godkendt tavle.
Du har fået ny måler i 2016. Den, der sætter måleren op, er ikke interesseret i om tavlen er lovlig eller ej. Den pågældende skal bare udskifte måleren og dermed færdig. Det gør ikke tavlen mere eller mindre lovlig, at der ikke har været påtale af evt. ulovligheder. Det er ingen gang sikkert at vedkommende var ansat af Radius.

Også selvom det er samme model tavle? Altså pladen ligger jo løst i pakken når man monterer tavlen. Det svarer jo til at købe to identiske tavler og så bytter bagpladen mellem de to. Det har jeg haft omkring CE mærkning (dog af en anden produktgruppe) ændrer dette ikke på godkendelsen. Men som sagt kan der jo være andre reler lige omkring sådan her materiel.

Men hvis det også er et lovkrav i dag at måleren ikke må sidde på et brandbart underlag. Så måtte Radius eller hvem de nu havde hyret til det ikke montere den nye måler på træunderlaget?
Desuden har de jo i den forbindelse også sat flere faser (fra 1 til nu 3) ind i HPFi relæet og i den forbindelse genmonteret den tynde PEN leder. Jeg var af den opfattelse at når man ændrede i tavlen så skulel man sikre sig det blev gjort korrekt iflg loven? Instalaltøren havde Radius tøj på, Kom i Radius mærket bil og snakkede dansk. Og efter info via brev fra Raduis. Så regner med det er en Radius har hyret. Plombering mm på måler og klemmer er også fra Radius

Det er også mere for at se om jeg kan få Radius til at udbedre noget de har gjort hvis det var ulovligt.

Er der nogen der kan hitte ud af om det med træudnerlaget er lovligt eller ej? :-)


Love er minimniveauet
Annonce
Forsyningsselskabet udfører ikke installationsarbejder, så du bliver nødt til at henvende dig hos en installatør for at få ændret din installation.
Hvis målerramme udført i træ var lovlig, da den blev sat op, vil den også være lovlig, indtil du laver ændringer på den. Så måleren bliver udskiftet selvom underlaget er træ.

fase
S. Fabrin skrev den 21-07-2021 16:27:02

Forsyningsselskabet udfører ikke installationsarbejder, så du bliver nødt til at henvende dig hos en installatør for at få ændret din installation.
Hvis målerramme udført i træ var lovlig, da den blev sat op, vil den også være lovlig, indtil du laver ændringer på den. Så måleren bliver udskiftet selvom underlaget er træ.

Gad vide hvem det så var Radius havde gående i tøj med "radius" på og Radius bil. For de lavede en del installationsarbejde med nedgravning a fkabler montering af måler, nye faser og nulling. Må lige høre dem. Når de nu ikke har lavet det korrekt tænker jeg de er lydhøre.

Har netop hørt flere aut. installatører og får flere forskellige svar. Det er derfor jeg hører herinde om nogle skulle have helt styr på loven :-) . Fik spurgt de jeg ha rindhentet tilbud hos. 2 af de installatører  siger at køber jeg en gruppe tavle identisk med den der er og udskifter en del der er beskadiget dvs som en reservedel som i øvrigt også sælges løst. Så er tavlen stadig lovlig. Men de vil ikke komme ud og sætte pladen på uden at bruge mindst 1 time på det og det skal self. gøres af en autoriseret installatør.. Den 3. installatør ville ikke kommentere på det, men kun sælge mig en helt ny installation og sagde at alt træ skulle have været fjernet da Radius satte måler op. Så Svarene er i "øst og vest" fra aut. installatører. Det er skisme ikke betryggende :-)

Sådan her ser det ud med låget taget af Det er en Hager GD213F


Love er minimniveauet
At nedgrave forsyningskabler osv. er ikke installationsarbejde. Hvad de ellers har udført af arbejde med hensyn til trækning af ledninger før måleren kan jeg ikke udtale mig om.
Selvfølgelig vil installatøren ikke komme ud og montere bagpladen uden at få det honoreret. Om det tager en time, kan jeg ikke bedømme, men det lyder ikke urimeligt.
For øvrigt ser det ikke ud til, at der er foretaget nulling i den tavle, der er vist på billedet. Den kan derimod være fra den tid, hvor jordledning ikke var krævet, bare der var et HPFI relæ.

fase
Hvis du ikke vil betale en aut. håndværker i dette til fælde en elektriker for en time for at gøre din installation lovlig så,tror,jeg du skal prøve,om du blot,kan glemme det hele. Det er ikke muligt at fakturere for mindre end 1 time… på trods af at en opgave måske kun tager 20 min du skal tænke på at det også tager tid at kører frem og tilbage til kunden, varen skal bestilles, når,den kommer hjem skal den pakkes ud måske sættes på en lagehylde, ham/hende der skal udføre jobbet skal finde varen, arbejdsopgaven skal nedskrives og,sendes,til,bogholderi,som skal bruge tid på at sende en regning ud.    Mindre end 1 time er ikke muligt.
Der er nu ikke så ligetil at sætte bagplade på når det er monteret. De kabler og ledninger der kommer bagfra skal igennem nogle huller, så de skal afmonteres i grupperne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis