Behandling af lært Klink

Hej Forum

Jeg er igang med at lave et lille værksted, og beklæder nogle af sidener med lærketræ.

Jeg har forsøgt mig at læse lidt igennem gamle tråde her på forummet og kan se det er bedst jeg maler træet inden jeg monterer. Er der nogen der har erfaring med at montere og så male bagefter - giver det mange umalede sprækker?

Angående valg af behandling, er det så rigtigt, at der skal grundes på bagsiden af beklædningen også?

Og er der nogen som har god erfaring med valg af maling/olie, og hvad der kunne være bedst af nedenstående?

Jeg havde overvejet denne kombination;
GORI 22 trægrunder farveløs
GORI 109 transparent træolie

Eller denne;
GORI Professional Vandig Trægrunder, 2929
GORI Transparent Træbeskyttelse, 506

Vh Sune

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle være bedst at give lærketræet et svampebekæmpende middel, som rodalon, og på alle flader, da lærk har det med at blive sort pga svamp.

Pas på med ikke at give det for meget grundingsolie, da træet i forvejen indeholder en del, for så bliver det problemer med vedhæftningen med slut malingen.
(Har selv lavet den fejl)

Vi prøver igen, i morgen --
Tak Jens:) Skal der først Rodalon og så bagefter grunder på? Indeholder grund-malingen  ikke i sig selv ikke beskyttelse mod råd og svamp? Og er det så bare et enkelt lag grunder:)?

https://bnfarver.dk/udendors-maling/gori-22-farvelos-grunder.html?bt_product_attribute=1163&gclid=Cj0KCQjw6NmHBhD2ARIsAI3hrM0Cdh_WvS6KY2EdLoiKhjcjqRncdRRmTDaM7QB9B2O7kBntqzKdqYgaAhYtEALw_wcB#/2-storrelse-5_l 
Ja grundingsolien indeholder også noget svampedræbende, men jeg blev rådet til at give det Rodalon først, men om det er nødvendigt ved jeg ikke.
Jeg gav ikke mit træbeskyttelse på bagsiden, så her var det helt sikkert godt med Rodalonen.

Man bør også bruge rustfri skruer/søm når det er lærketræ, det brugte jeg.
Men giver man det heldækkende træbeskyttelse, skulle det være ok med almindelige skruer/søm.
(syren i lærketræet gør der kommer mørke misfarvninger omkring almindelige skruer/søm)

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også