Halv-blænding af dør?

Hej! Jeg er en glad amatør som netop har købt egen andel, men har minimum erfaring med selv at ordne og bygge ting.
Jeg vil gerne blænde en dør mellem stuen og soveværelset, men beholde karmen i den ene side.
Altså: I stuen vil jeg gerne have at døren er helt væk og væggen er glat, da der skal sættes reoler op der. (Jeg regner dog ikke med at hænge tunge ting hvor døren har siddet.)
Men i soveværelset, som er der hvor karmen er dyb (døren har oprindeligt åbnet ind i stuen) vil jeg gerne beholde karmen og installerer hylder i den. Det er en ret klassisk Københavner-lejlighed med gamle "herskabslejlighed"'s døre, bare i lidt mindre dimensioner, så karmen er pæn.
Jeg har svært ved at finde nogen vejledning i hvordan man semi-blænder en dør på denne måde.
Lydisolering er ikke den største prioritet, da jeg bor alene, men jeg vil selvfølgelig gerne være i stand til at have gæster på besøg, hvor nogen kan sove i soveværelset og andre er vågne i stuen uden at alt kan høres mellem værelserne.
Håber nogle har nogle god råd ift dette!

Edit:
Her billeder af døren. Som man kan se har den allerede været meget nødtørftigt blændet.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Klods

Jeg ville pille døren af og bygge et lille træskillet af noget 50 x 50 mm tømmer, som du skruer ind i den eksisterende karm. I træskilettet ligger du noget 45 mm isolering for lyd og så smider du 1 lag fibergips på begge sider, som du fuger og spartler ud til kanterne.

Fordelen ved fibergips er at du kun behøver 1-lag og at du kan skrue direkte i det til fx hylder.

Teis

Når du gerne vil have hylder i karmen, vil isolering jo tage en del af pladsen.
Måske du kunne nøjes med at fjerne gerigterne omkring døren, samt dørens hængsler og beslag, og så skrue døren fast, med skruer ind gennem døren og ind i karmen.
og så fuge mellem karm og muren, og male det i vægens farve.

Men skal det være en hel glat væg dur det jo ikke, 


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Start med at tage gerigterne af (og gem dem til den dag dørens skal reetableres!). Så kan du se om karmen er plan med væggen eller om den sidder dybere.

Hvis den er plan med, og du ikke vil skære af karmen, så kan du nok ikke gøre ret meget andet, end at sætte gips på hele vægfladen. Men hvis det er en kort væg, som er nogenlunde lige, så er det heller ikke noget stort arbejde (kan limes op i klatter af fliseklæb)

Sidder den dybere, kan der måske monteres en gipsplade på karmen, som kommer til at passe med eksisterende væg, hvorefter samlingen armeres og spartles. Men der er meget spartelarbejde med at få det helt skjult, og det er muligt at samlingen revner med tiden. Så, igen, hvis der er kort væg, så overvej at sætte gips på hele fladen.

Da det er en gammel lejlighed, er der sikkert stuk i rummet. Men hvis der ikke er det, så kunne man også bygge et træskelet foran hele væggen, isolere (aht støj) og beklæde det med gips. Men det fylder jo mere end bare at klæbe plader direkte på væggen.
Hej!
Tusind tak for jeres super hurtige og super gode råd!
Jeg har hvervet en af mine handy venner, og jeg tror vi går efter idéen med at dække af med fibergips!
Tusind tak til jer allesammen, virkelig super at få så gode råd som nybegynder! (:
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også