Halv-blænding af dør?

Hej! Jeg er en glad amatør som netop har købt egen andel, men har minimum erfaring med selv at ordne og bygge ting.
Jeg vil gerne blænde en dør mellem stuen og soveværelset, men beholde karmen i den ene side.
Altså: I stuen vil jeg gerne have at døren er helt væk og væggen er glat, da der skal sættes reoler op der. (Jeg regner dog ikke med at hænge tunge ting hvor døren har siddet.)
Men i soveværelset, som er der hvor karmen er dyb (døren har oprindeligt åbnet ind i stuen) vil jeg gerne beholde karmen og installerer hylder i den. Det er en ret klassisk Københavner-lejlighed med gamle "herskabslejlighed"'s døre, bare i lidt mindre dimensioner, så karmen er pæn.
Jeg har svært ved at finde nogen vejledning i hvordan man semi-blænder en dør på denne måde.
Lydisolering er ikke den største prioritet, da jeg bor alene, men jeg vil selvfølgelig gerne være i stand til at have gæster på besøg, hvor nogen kan sove i soveværelset og andre er vågne i stuen uden at alt kan høres mellem værelserne.
Håber nogle har nogle god råd ift dette!

Edit:
Her billeder af døren. Som man kan se har den allerede været meget nødtørftigt blændet.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Klods

Jeg ville pille døren af og bygge et lille træskillet af noget 50 x 50 mm tømmer, som du skruer ind i den eksisterende karm. I træskilettet ligger du noget 45 mm isolering for lyd og så smider du 1 lag fibergips på begge sider, som du fuger og spartler ud til kanterne.

Fordelen ved fibergips er at du kun behøver 1-lag og at du kan skrue direkte i det til fx hylder.

Teis

Når du gerne vil have hylder i karmen, vil isolering jo tage en del af pladsen.
Måske du kunne nøjes med at fjerne gerigterne omkring døren, samt dørens hængsler og beslag, og så skrue døren fast, med skruer ind gennem døren og ind i karmen.
og så fuge mellem karm og muren, og male det i vægens farve.

Men skal det være en hel glat væg dur det jo ikke, 


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip