Optimal placering af Kiprelæ i væg

Hey alle :-)

Jeg står og skal til at have installeret et zigbee kiprelæ med lysdæmper.

Jeg er helt med på hvordan ledningerne skal trækkes og hvordan den skal tilsluttes. Det er en "gammel" installation som skal opgraderes såldes at at jeg fremadrettet også kan styre den via Phillips Hue appen.

Min udfordring er at jeg ikke ved hvor jeg fysisk skal placere mit kiprelæ så at det bliver pænt. Jeg har allermest lyst til at trække afbryderen som relæet skal tilsluttes til ud af væggen, trække dåsen ud, skubbe relæet ind i muren også sætte dåse og afbryder til igen som vist på billedet.

Jeg ved godt at det ikke er den mest optimale løsning. Men har i andre forslag?

 Skulle det laves "korrekt" så skulle jeg vel istedet sætte en ny dåse ind i væggen med blank forside som at jeg kunne have relæet inde i. Men jeg synes bare det er "grimt" at bore et 1-moduls dåse alene for den årsag at det er mere korrekt på den måde.

Er med på at det nok er en der deler vandende. Derfor er jeg også super håbefuld og håber at i har et forslag til hvordan jeg får placeret relæet så at det ikke bliver "grimt". 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. ( og ros for dit mod, for det kan give verbale skrammer) 
Det tror jeg ikke kan dele nogen vande. Det er ulovlig, næsten umulig og meget upraktisk.
For at starte med det sidste så kan afbryder ikke fastgøres uden at der er en dåse bagved. Eller vil du lægge kiprelæ ind i muren over afbryder og stikkontakt og sætte tapet hen over?
Du skal regne med at der går 1 eller 2 rør op i muren fra dåse arrangementet,
Du er ude på en sniger, og fortjener 8 slag i numsen af 1 stk wienerbrød hvis du går den vej.     
Disse kiprelæer er beregnet til at sidde oppe i lofts dåsen. Men de fylder typisk 45 x 45 x 20 mm så det er meget vanskelig at få plads til dem hvis der sidder 3-4 rør/kabel tilgange i forvejen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for at blive budt om bord :-)

" Eller vil du lægge kiprelæ ind i muren over afbryder og stikkontakt og sætte tapet hen over?"

Det er et træhus og godt med frirum der hvor der er isolering, så ville bare presse den op i isoleringen. Så kan "nemt" gøres, men ved ikke om det skaber unøden fare at relæet ligget i hulrummet uden at ligge i en dåse.

Så du ville foreslå at bore et enkelt moduls dåse ved siden af afbryder som relæet kan ligge i?

Det er beregnet til at sidde i en lofts dåse. Den kan ikke være i en afbryder dåse. Men hav lidt tålmodighed, så er der sikkert andre meninger igennem morgendagen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for råd, jeg sover på den :-)

Lidt bonus info, Vi kan også vende den om, kender ikke ledningsnettet 100%, så for at få setupet til at virke, så skal relæet sidde tæt på afbryderen, hvilket er derfor jeg ikke nemt kan gemme den andre steder, andet end tæt ved afbryderen. Se her et simplificeret eldiagram. 
Mener du helt alvorligt, at du vil placere kiprelæet i isoleringen uden dåse? Det er absolut no-go. Glem det.
Når nu lampen er placeret udendørs, kunne du måske placere en dåse med kiprelæet på loftet.

fase
Annonce
Det at ledninger er skjulte lige nu er ingen undskyldning, de kan let findes. Er sikkert samlet oppe i nærmeste lampested, forgang/baggang eller ?  hvor den udvendige lampe også er tilsluttet. Et kabel derfra og op til en dåse et sted i skunk eller loftsrum vil være det optimale.
Tændledning går derop fra afbryder. Denne afbryder skal så laves med en fjeder så der kun kommer en impuls når du vil tænde.
Du skriver en opgradering af installationen. Jeg vil nu kalde det du har gang i en nedgradering   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 20-07-2021 09:05:42

Mener du helt alvorligt, at du vil placere kiprelæet i isoleringen uden dåse? Det er absolut no-go. Glem det.
Når nu lampen er placeret udendørs, kunne du måske placere en dåse med kiprelæet på loftet.

 Har fundet ledningen på loftet, men der kan jeg kun finde nul, jord også den fase som er forbundet med afbryderen. For at jeg kan placere relæet her på loftet skal jeg jo have trukket en ekstra fase herop til på loftet hvor der er konstant hul igennem til fasen for at det kan fungere? Og tænker ikke at jeg kan trække ny kabel 

Hvis du har fase, nul og tændledning (fasen mellem afbryder og lampe), har du da ledninger nok. Træk et femleder kabel fra dåsen, hvor du har fundet ledningen  på loftet og til en dåse med kiprelæet i.

fase
Da jeg gik igang gav det heldigvis lidt sig selv, jeg fandt en samlebox som jeg kunne få
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis