Springvand

Skal have sat fruens springvand op i forhaven.

- Skal selve karret fjernes om vinteren? Her tænker jeg på vand og frost? Eller sker der intet ved, at der er vandi hele vinteren? Pumpen vil blive fjernet.

Har desuden overvejet at støbe karret ned i jorden, ved at grave et hul, smide cement i og så presse bunden af karret ned i cementen.

- Vil cementen kunne holde på karret som jo er med glatte sider? 

Lige så meget for at undgå tyveri (bor i byen, og sidste jul fik vi stjålet en nisse ved fordøren....), men os fordi den skal ned i niveau og der skal granitskærver rundt om. Så tænker jeg, at det er smart at den er støbt ned og så dug skåret helt ind til.

Mvh. Christian M
 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke støbe den ned. Karret skal ikke tømmes om vinteren, og jeg plejer heller ikke at tage pumpen op.
De pumper man køber i plantecentre holder ikke så længe. Men ofte kan man skille selve pumpen ad og får den renset og den kan køre lidt igen.
Nu ser jeg en meget fin og sikkert dyr kar på billedet. Her køber vi en murerbalje af de store.
Hvis det hele incl. karret skal dækkes af grus så kommer her den metode jeg har brugt. Så må du bruge de ideer som passer til dig. 
Som skrevet så graves karret ned, ca. 10 cm under færdig niveau. Jorden stampes let omkring karret og en ring på ca. 20 cm fra kar kanten af jordoverfladen lægges så det har tydelig fald ind imod karret. Der lægges et stykke sort plast ud, som lige netop går over kar kanten så det vand som blæser lidt væk fra at ramme karret bliver opsamlet i gruset og ledt tilbage til karret.
Hen over karret lægges der et låg. Hvis det ikke er købt med karret laver jeg det af et stykke rionet med fintmasket flue net hen over. Der er lavet et hul i rionet så man kan få hånden ned og tage pumpen op. Hen over dette hul ligger der et lille stykke rionet og et 1 stk løs fluenet. Rionet / låget skal være så stift at det kan holde en eventuel vandsten.
Så dækkes det hele af grus, skærver, barkflis eller hvad man nu ønsker.
Når man skal have pumpen ned / op skraber man gruset godt væk over hullet, fjerner begge stumper net der ligger der og man kan komme til at sætte pumpe på plads. Husk at teste før man dækker hullet igen.
  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tænk på at hvis du sætter karet fast, kan du ikke tage det op, for at rense det, og efter bare et halvt år er det sikkert fyldt med snask i form af fuglelort og alger... så er det dig der skal ligge på knæ derude og skure     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ev elmand skrev den 19-07-2021 23:54:28

Du skal ikke støbe den ned. Karret skal ikke tømmes om vinteren, og jeg plejer heller ikke at tage pumpen op.
De pumper man køber i plantecentre holder ikke så længe. Men ofte kan man skille selve pumpen ad og får den renset og den kan køre lidt igen.
Nu ser jeg en meget fin og sikkert dyr kar på billedet. Her køber vi en murerbalje af de store.
Hvis det hele incl. karret skal dækkes af grus så kommer her den metode jeg har brugt. Så må du bruge de ideer som passer til dig.
Som skrevet så graves karret ned, ca. 10 cm under færdig niveau. Jorden stampes let omkring karret og en ring på ca. 20 cm fra kar kanten af jordoverfladen lægges så det har tydelig fald ind imod karret. Der lægges et stykke sort plast ud, som lige netop går over kar kanten så det vand som blæser lidt væk fra at ramme karret bliver opsamlet i gruset og ledt tilbage til karret.
Hen over karret lægges der et låg. Hvis det ikke er købt med karret laver jeg det af et stykke rionet med fintmasket flue net hen over. Der er lavet et hul i rionet så man kan få hånden ned og tage pumpen op. Hen over dette hul ligger der et lille stykke rionet og et 1 stk løs fluenet. Rionet / låget skal være så stift at det kan holde en eventuel vandsten.
Så dækkes det hele af grus, skærver, barkflis eller hvad man nu ønsker.
Når man skal have pumpen ned / op skraber man gruset godt væk over hullet, fjerner begge stumper net der ligger der og man kan komme til at sætte pumpe på plads. Husk at teste før man dækker hullet igen.
  

 Tak for dit svar.

Meningen er egentlig, at jeg vil sætte karet ned, så overkant af karret er Ca 5 cm over overkant af skærverne.

Så vil fruen have vandplanter og sådan i karret, samt noget springvand.

Så kan ikke gøre tricket med at grave den helt ned, selvom det nok var at foretrække.


Mvh. Christian M
 

Med den facon vil jeg ikke være bange for frost - skulle det komme kan du bruge trikket med når der er 2 cm is - lave et hul og suge vand op så der dannes et isolerende luftlag under isen - så bundfryses der ikke. Skal der være fisk i vil en lille luftpumpe ilte vandet og røre rundt så de har det godt under dækket.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis