Bundrem 90° hjørnesamling.

Hvordan laver man hjørnet, hvor to bundremme mødes i en 90° vinkel?

- Skærer man et 45° smig?
- Laver man en slids?
- Lader man bare den ene støde op til  
den anden?

Hvad er mest rigtigt?

Der er tale om en nogle 50x100 lægter til et skur.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville skære 50/50. Det er nok det mest stabile, og samtidigt nemt at lave.
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er aldrig noget der er nemt for mig. Jeg ved af bitter erfaring, at jeg skærer de første tre stykker træ skævt. De to næste flækker under monteringen. Og hvis det endeligt lykkes mig at lave et nogenlunde gedigent konstruktionsarbejde, så angribes det formentligt af borebiller, husbukke, råd og skimmel - På samme dag. 
Hvis du bruger en rundsav, kan du stille snitdybden så den skærer nøjagtigt halvdelen af træet tykkelse. Det første snit laves ved din streg. Så laver du bare nogle snit ved siden af hinanden og banker de små "mellemrum" af med en hammer, og så lige retter af med et stemmejern.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Er det en stationær / bordrundsav så bruger du klingen til at rette det af efter at der er slidset, banket af og grov rettet med stemmejern.
Rundsav er indstillet så det er bare at køre den sideværts over klingen.
Og ja det er lidt på kant med loven da spaltekniv og evt. skærm skal fjernes / løftes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu kan man godt have en spaltekniv på en stationær rundsav og samtidigt lave sådanne snit.
Jeg har på min sav slebet toppen af kniven, det stykke som ellers er beregnet til at sætte udsugning fast i, så toppen af kniven ikke er højere end klingen.
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis