Hvordan sikrer man at væggene i et skur ikke kollapser?

Har brugt en del tid på at researche hvordan jeg laver et 25kvm skur, semi-isoleret, og har fået det meste på plads. Jeg mangler dog at finde ud af hvordan jeg afstiver konstruktionen så det ikke kollapser ved den første mini-orkan.

Væggene er opbygget således:
1) Reglar opretstående på bundrem af spærtræ, med 60cm mellem hver. Toprem fastgøres oven på disse.
2) Vindpap på ydersiden af reglar. Derpå liste på 20mm. Derpå klinkbeklædning.
3) Isolering i, og derpå afslutning med OSB plader indvendigt eller lign.
4) Tag bliver med tagplader + tagpap monteret på tagspær.

Godt - så er millionkroners spørgsmålet, om dette skal afstives ved små stykker tværgående reglar i alle fire hjørner på hver væg?

Eller skal der en forstærkende planke på langs(vandret) både top og bund, istedet?

Eller skal der nogle lange lister på diagonalt der så skrues fast på reglar?

Eller skal der spændes vindtrækbånd på diagonalt?

Eller er alt det slet ikke nødvendigt når der er klinkbrædder på udvendigt og OSB indvendigt, det holder jo også godt sammen på det, skulle jeg mene.

Og så lige et bonusspørgsmål - bør hele konstruktionen være imprægneret, eller er det rigeligt bare bundrem er det, og udvendig beklædning?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det udvendige bør være imprægneret og måske bundrem.
Du skal ikke bekymre dig om væggenes stivhed når du sætter plader på den ene side. Det vil holde alle krydsmål.
Når du laver det med tag krydsfiner plader og tagpap, så er det heller ikke nødvendigt med trækbånd diagonal i taget.
Alle former for plade er meget stabile på krydsmål.
Du skal naturligvis have bundremmen fastgjort ned til sokkel eller lignende så det ikke letter hele skuret hvis du ikke får det fyldt op med værktøj ( vægt   ) inden første orkan. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Osb pladerne vil give god stabilitet.
Men lav nogle kryds i konstruktionen, du kan enten bruge vintrækbånd, eller lave det i samme slags regler som i konstruktionen, men det kræver jo lidt arbejde at få det skåren i smig, da det jo bliver i nogle stykker.
Jeg plejer at bruge den sidste metode, så er det jo gemt godt af vejen, når der kommer beklædning på begge sider.
som her markeret med rødt.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er mere end rigeligt solidt , men jeg ville holde 59 cm mellem reglar , for så passer isoleringmåtterne som er  60 cm bedre ..........held og lykke med det .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak kanon gode råd. Tror jeg laver sådan et V på de sider der vender væk fra huset, det kan jo ikke skade..
Du behøver slet ikke lave de skrå stivere, når du sætter plader på. Du får bare mere besvær med isolering. El elmand har givet det korrekte svar. Jeg antager ikke at du har flere store portåbninger el lign?
Og skelettet skal stå med 60 cm cc. Altså fra centrum til centrum. Det meste isolering er ca 56 cm, så det passer imellem. Og så går der typisk også op med plademål.
Du kan nøjes med 22 mm krydsfiner trekanter øverst i hjørnerne. De stiver det hele af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis