Tilpasse dør i højden - hvor meget kan skæres af?

Jeg skal bruge en dør, der ikke passer med en "standard" størrelse. Normal størrelse er 7 x 21 (625x2040cm). Jeg skal bruge en 7 x 20 (625x1940cm).

Jeg kunne sagtens købe det, men med en merpris på over 1000kr for at få en dør, der er kortere. Så tænker jeg at jeg i stedet kunne købe en dyksav med skinne, save bunden til og tilpasse det selv. Så er der kommet lidt ekstra i maskinparken og jeg har en dør der passer.
Men er det nu også så let? Hvor meget kan jeg save af en dør, uden at det bliver problematisk? Hvad skal jeg være opmærksom på i forhold til tilpasningen? Er der et problem, jeg ikke ser?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er godt nok en stor dør, du har. Du mener sikkert målene i mm   . Hvor meget, du kan save af døren, kommer an på, hvordan døren ser ud. Har du overvejet at save 50 mm af i top og bund? 10 cm savet af i bunden gør også at låsen kommer til at sidde langt nede.

fase
Hvad er det for en dør?  Men er det en af dem med papindlæg og en smal træramme kan man sagtens save noget af og derefter indlime en stump træ til at støtte yderpladerne. Men det gør jo at håndtaget flytter sig og hængslerne ikke længere sidder ens. Fabrin var hurtigere. Hvis du tar af i top og bund så bliver det bare lidt besværligere med karmen, men er self en mulighed.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er et meget stort hus... Men jaja, så lad os sige mm. 😁

Hvor meget er der typisk at skære i? Hvis det er en celledør kontra såkaldt massiv eller kompakt?
Det er Swedoor glat, jeg kigger på.
Og ja, det giver nok bedre mening at save i begge ender. 
Jeg har set døre, som var beregnet til at kortes af. Det var noget med x antal mm. i toppen og y antal mm. i bunden. Det var i forbindelse med at jeg skulle anskaffe en indvendig dør, men maleren fiksede det for mig. Jeg kan se at de indvendige døre i mit hus alle er afkortet!
Jeg mener det er swedoor der er i mit hus.
Du må søge selv, og se om fabrikanten tillader afkortning.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg har afkortet en celledør (faktisk 3 stk). Jeg valgte kun at skære af toppen, så håndtaget holder højden over gulvet.
Dørkarmen blev også afkortet tilsvarende.
I toppen af en celledør (i hvert fald dem fra Swedoor) sidder der et stykke mdf på ca. 6 mm. (Måske var det 10 mm. Det kan jeg ikke huske).
Efter afskæring blev MDF-stykket renset for dørens yderbeklædning og derefter limet på plads i den afkortede dør-top. Der skal lige fjernes lidt pap for at gøre plads til mdf-stykket.

Palle Dam
Annonce
Jeg tror jeg tager en massiv dør for at gøre det nemmere for mig selv. Prisforskellen her er alligevel minimal, og en tung dør er at foretrække til et toilet. :-)

Så hvis jeg forstår det rigtigt, så skal jeg tilpasse i toppen for at sikre håndtagshøjden forbliver, hvor den skal være?
Jeg finde en swedoor celledør til ca. 300 kr og en massiv til ca. 600 kr (begge i XL-byg). Om en fordobling af prisen en en minimal forskel vil jeg lade være op til dig. Men hvis du kun skal bruge en enkelt dør går det nok. Og som du skriver vil en massiv dør nok have en fordel til et toilet.

Og ja, det er korrekt forstået at en tilpasning i toppen sikrer den rigtige håndtagshøjde. Husk dog at hængslerne selvfølgelig også skal passe.

Palle Dam
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også