Campingvognen giver stød

Har lige købt en brugt campingvogn fra 2004. jeg har sat strøm til den hjemme i indkørslen uden jordforbindelse i stikket.
Hver gang jeg røre ved noget matal udvendigt løber der en volt vekselstrøm igennem én, det giver et lille rap over nallerne.

Jeg er bekymret for at det samme sker ved campingpladserne især da jeg er i tvivl om at der er jordforbindelse i dette her 230v kabel som fulgte med, se foto (det er ikke det som er koblet til vognen lige nu)

Vi står nemlig at skal på ferie i morgen. Vil det hjælpe selv at montere en jordforbindelse fra chassiet og ned i jorden på campingpladsen.

Ved godt det er bedst at finde problemet, men det må vente lidt :(

Opdatering: jeg har lige lavet en amatørløsning med en forbindelse ned i gruset imellem fliserne, jeg får ikke stød mere :) 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit billede viser et schukostik, hvor jordledningen er de blanke skinner på siden af stikket. Du har sikkert ikke en schuko stikkontakt, der hvor campingvognen er tilsluttet nu. Derfor får du en spændingsforskel, som du kan mærke, når du rører en metaldel og står på jorden.
På campingpladsen er der tilslutninger med jordforbindelse. Om det er med schukostik eller (blå) CE stik, har jeg ingen anelse om

fase
Jeg havde en Hobby campingvogn, den gav også små stød på fx. trappen på bagenden, når den ikke var korrekt jordforbundet. Med ordentlig jordforbindelse var der intet problem.
Det stik du viser bruges ikke på campingpladser, der bruger man de blå CEE stik, som koster omkring 29 kr. Skift til det, i stedet for alle mulige omformerstik. CEE stik er beregnet til den store belastning der kan forekomme når man tænder ”alt”. (Det forudsætter selvfølgelig, at kablet er dimensioneret hertil). 

Træd ikke på mine ledninger :o)
Så er løsningen at købe et færdigt kabel med CE stik, når nu det skal bruges i morgen.

fase
Det er meget forbudt, at benytte andet end et autoriseret kabel på en campingplads. Det SKAL være et 3x2,5 kabel, 25 meter langt med CE stik. Og nej, intet andet er loveligt, og du får alle andre campister på nakken, hvis du forsøger at snyde.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kablet kan som sådan være godt nok, og kan i givet fald forsynes med de rigtige stik, som er korrekt forbundet. 😁

Træd ikke på mine ledninger :o)
…. eller købe en Schuko-hun til dk-standard-han adapter. Så er du forberedt på næsten det hele, inkl. en tur til Tyskland og en del mere.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
ktm skrev den 19-07-2021 20:37:42

Det er meget forbudt, at benytte andet end et autoriseret kabel på en campingplads. Det SKAL være et 3x2,5 kabel, 25 meter langt med CE stik. Og nej, intet andet er loveligt, og du får alle andre campister på nakken, hvis du forsøger at snyde.

 Det korrekte er som ktm anfører. Altså ingen kombinationer af schukostik eller DKstik med schuko omformer.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis