Vindbånd der bliver løse

Hej Forum

Jeg er ved at bygge et værksted/skur.
Da jeg rejste vægge, satte jeg vindbånd, selvom det ligger i en baggård mellem "høje" huse - for at give det noget stabilitet.
Da jeg så havde lavet taget synes jeg det hele kom til at "gynge" lidt når jeg gik rundt på taget.

Jeg strammede så vindbåndende igen (med 100 mm skæve skruer udad i begge ender og fastgørsel i regler bagefer) og synes de blev stramme og "gynge-fornemmelsen" gik væk.
Vindbånd er låst med 2 beslagskruer i hver regel. På forsiden skal der både være et højt vindue og en dør., det er derfor jeg har været nødt til at vinkle dem så meget og har stivet af på midten. De er ikke blevet løse på forsiden hvor der er tværstiver på.

Nu har jeg så været ude at rejse et par uger og vil til at montere beklædning i den her uge. Jeg synes bare jeg har en svag fornemmelse af at vindbåndene er blevet lidt løse igen, selvom konstruktionen ikke "gynger" når jeg går på taget. Spørgsmålet er så, om der kan være noget om snakken, og jeg skal have strammet det på en anden måde inden jeg beklæder?

Vh Sune

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis vindbåndene kun er gjort fast i enderne, vil konstruktionen kunne bevæge sig. Hvor det er muligt, bør du gøre vindbåndene fast til de lodrette poster.

fase
Jeg tror det er din viden om at det har tynget der spiller dig et puds. Det ser ud til at være lavet lige efter bogen. Det kan være lidt tricky at stramme båndene uden de rigtige stramme beslag, men det skal nu nok gå, det er jo heller ikke et hustag.
Det er klart at effekten af båndene på forsiden er nedsat PGA vinklen. Men hvis du skal have indvendig beklædning i form af fx krydsfiner eller osb skal det nu nok gå. Også udvendig beklædning vil stive af selvom det måske er klink eller 1på2.
Havde du sat krydsfiner på indvendigt fra starten kunne du såmænd have undværet båndene.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej Fabrin
Mange tak for svar. Jeg har selvfølgelig skruet vindbånd fast med 2 skruer hvor det krydser hver af de lodrette regler.
Jeg er lidt usikker på om jeg bare skal skrue beklædning på, eller om jeg burde gøre med de vindbånd først. Og om det er normalt at de kan blive lidt løsere når det hele har "sat sig"
Tak Kermit. Jeg må heller se bare at få det beklædning på, der kommer krydsfiner indvendig og klink udvendig:)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis