Rør med vand,el og til skur

hej folkens
Skal i denne uge igang med at grave ud i min carport, da jeg skal lave den om til isoleret garage. Inden jeg lægger gulvisolering osv, var min plan at trække et PEH kabelrør over til et skur, som ligger et par meter fra carporten. I det rør tænkte jeg at have, koldt vand, et  5g2,5 elkabel og et pds kabel til nedgravning.
det skal ikke bruges nu, men træls, hvis man engang gerne vil have strøm, vand eller internet :)
Eftersom der kun er et par meter mellem de to bygninger, tænker jeg at lægge røret i 90cm/120cm dybde. Men kan jeg bare tage et standard 15mm pex rør i rør og lægge ned i PEH røret sammen med de to andre kabler? Eller hvad er korrekt?
På forhånd tak :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan udmærket lægge et rør til alle tre dele. Du behøver ikke bruge PEX rør i rør til vandet. Selve røret til, at trække kabler og vandrør i, behøver ikke være andet end korrugeret kabelrør.

fase
Du har ret i at kabler skal have isolation, som har samme isolationsniveau som højest forekommende spænding. Her er det 230V kablet der bestemmer isolationsniveauet. mfrost har du nogensinde set en sommerhusinstallation udført med 2X0,75 mm2 og hvor der var brug for 3 ledninger 3X0,75 mm2 med gulgrøn som tændledning. Det virkede, men er ikke helt efter reglerne.     

fase
Nårh det var nu mere det at det ikke længere er tilladt at fremføre 230 v sammen med f.eks netværk, f.eks. Jeg lige kom med en lille kommentar til.
Det er forstået. Man kunne bare trække et korrugeret 16mm rør til netværkskablet, så burde den ged være barberet. Det er udmærket med kommentarer (fra kompetente mennesker).   

fase
Annonce
Tusin tak for de gode svar.
Tingene skal være i orden, og der skal ikke være noget at komme efter.
Så hvis det skal være helt efter bogen, så smider jeg netværkskablet i et flexrør som Fabrin skriver?
Lige et tillægsspørgsmål. Jeg skal lave hul i fundamentet, så jeg kan føre PEH kabelrøret ind i huset (også pexslanger til gulvvarme i garage). Men hvordan sikrer man sig at der ikke kommer vand ind via hullet i fundamentet, er det bare at fuge det?
Og nu ligger vores hus lavere end garagen, så hvis der kommer vand ind i røret, så løber det ind i vores hus/installationsskab. 
Hvis du fører røret op over gulvet i garagen, kommer der ikke vand i røret, specielt ikke hvis du lukker røret. I huset tætner du med sokkelpuds afhængig af størrelsen af hullet. Er hullet kun lige så stort som røret +10 mm fuger du hullet med en passende fugemasse.
Hvorfor vil du absolut bruge PEH rør. Hvorfor ikke bruge korrugere kabelrør, det er lettere at håndtere.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis