Skiftende spærtype midtvejs i huset

Hej. Jeg har købt hus. Huset har saksespær, men kan se at udformningen skifter midtvejs gennem huset. Er der nogen der ved hvorfor man har bygget sådan? Kan det være at indervæggene er bærende?

Billeder her (vi overvejer at fjerne væggen med rød cirkel):
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der er stødt på denne slags konstruktion før?
tak for svar. Synes bare det er besynderligt at spærkonstruktionen ikke er ens hele vejen gennem huset. 
Ja, det er da besynderligt, men måske har man dengang set at der er mindre træ i den ene spærtype end i den anden? Og materialeforbruget var dengang vigtigere end timeforbruget.
Har du kigget på loftet og set at det virkelig er sådan, og ikke bare på tegningen?

Venlig hilsen
Knud
Ja, har været deroppe. Den er sgu god nok. Den store forskel som jeg ser det er, at i den ene type (der hvor indervæggen nedenunder ikke er i midten), krydser spærrende faktisk hinanden (dvs. de er ført hele vejen igennem)

Annonce
Ja, den ene type spænder fra ydermur til ydermur, den anden er understøttet på midten og derfor kan laves i lidt mindre trædimensioner.

Venlig hilsen
Knud
Tak for svar! Ville du have betænkeligheder ved at fjerne indervæggen (den som ikke er i midten)? Eller burde man få en håndværker til at se på det?
Netop fordi det omtalte væg ikke står midt under spær, ville jeg ikke have betænkeligheder med at fjerne væggen ( den bærer jo fint i den anden side) . Jeg tror der er en mening med at disse spær en mere gitter agtige end de sidste. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis