Drop oliefyr der er bedre alternativer? Fup eller fakta?

Jeg vil købe lille parcelhus i et plan,  tænker en varmepumpe kan klare opgaven.  Det er et oliefyr anlæg, for mig er 17 grafer inde ok. Gulvvarme i badet må nok dø..  Er der logik og økonomi i dette med at bruge vsrmepumpe og droppe olien? 

Bornholm er et dejligt sted.
Jeg vil købe lille parcelhus i et plan,  tænker en... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for den info. Der er noget at tænke over.  I starten troede jeg at pillefyr var en slags katolsk præst med lange fingre.... Jeg gider ikke for meget bøvl så er spørgsmålet om de nye pillefyr er bedre. 

Bornholm er et dejligt sted.
Man kan købe sig til yderlig komfort. Hvis 20 min pr måned til udtagning af aske og en børste i kedel og røgkanaler, er for meget. Så ofrer man 50-70.000 på Ecotec/Windhagen fyr, der kun serviceres et par gange årligt. Med en lille silo ved siden af fyret, klarer vi op til 14 dage ude af huset om vinteren.
20 minutter rengøring af pillefyr pr måned er OK for en god og billig løsning, alternativerne er

1 lade oliefuret blive og leve med en varmeregning der er lidt for stor.?
2. Installere varmepumpe med tilskud for 130.000 kr - tilskud fra puljen måske 30.000 eller så?
3. Installere varmepumpe luft til luft for 30.000 med installation ?
4.  PIllefyr til for 30.000 med installation ?

At nogle syns pillefyr er godt og andre syns det er dårligt er vel ikke kun en smagssag men et udtryk for at anlæggene er blevet bedre? Eller er det bare salgssnak? 

Bornholm er et dejligt sted.
Nu er det olie og gasfyr, systemet synes skal udfases, hvad bliver det næste, pillefyr ???


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg vil nok som Hensan overveje fornuften i at bruge 100.000 kr på en varmekilde i et hus til 500.000 kr.
Som jeg husker det, bor du pt. på Bornholm, og det er jo ikke sikkert du falder til i lokalområdet på Falster. Så hvis du om 2-3 år finder ud af at du vil flytte tilbage til Bornholm, så er de penge mere eller mindre tabt.
Jeg ville nok helt seriøst starte med at bo til leje i et par år og finde ud af, om stedet er noget for mig.
Alternativt, så køb et hus, hvor de tekniske installationer er i orden og up-to-date. Så er det sælger, der taber på investeringen, og ikke dig.
Hvis det skal være det viste hus, så vent et par år med at skifte varmekilden - af ovennævnte årsager.
Desuden, hvis du er enlig og kan klare dig med 17 graders varme, så er dit forbrug sikkert lavere og tilbagebetalingstiden længere, end det som er nævnt i rapporten.
Annonce
Find en sdavefjeld: 
Jeg prøver at finde info om pillefyr og tror næsten at den forkromede luft til vand løsnibng er for dyr lige p.t. men der er andre billige og gode alternativer såsom pillefyr eller luft tilluft varmepumpe. 


Bornholm er et dejligt sted.
Du får som minimum håndværkerfradraget når du installere en luft til vand varmepumpe og så betaler du kun ca. det halve for strømmen når du kommer over 4000 kWh/år. Har du taget det med i dine beregninger?
Check lige hedestoker.dk her er et udvalg af Scotte pillefyr Blackstar. Et “folkevognsfyr” let at vedligeholde til små penge og samtidig utroligt driftssikkert. Men dit nye hus størrelse kræver kun et 10 kW fyr. Et cowboy trick er at købe brænderen og styringen og få det monteret på oliefyrskedlen. Men det kan næsten ikke gå, da du får ca 3-4000 i tilskud. Kan du selv rydde det gamle koster det ikke alverden at montere etnyt.
jeg taler med 16 års erfaring med piller som eneste drift.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis