Drop oliefyr der er bedre alternativer? Fup eller fakta?

Jeg vil købe lille parcelhus i et plan,  tænker en varmepumpe kan klare opgaven.  Det er et oliefyr anlæg, for mig er 17 grafer inde ok. Gulvvarme i badet må nok dø..  Er der logik og økonomi i dette med at bruge vsrmepumpe og droppe olien? 

Bornholm er et dejligt sted.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er herligheden https://www.john-ole.dk/sag/20477?mgl=853&DID=140&udbudsform=salg&utm_campaign=boligsiden&utm_source=boligsiden_dk&utm_medium=exitlinks

Bornholm er et dejligt sted.
Er det en luft til vand varmepumpe du overvejer?
De skal helst ikke op i for høj fremløbstemperatur, og har det bedst med gulvvarme, er varmesystemet 1 strenget dur det ikke.

Har selv oliefyr og har kikket på varmepumpe, men det er jo en ret bekostelig affære omkring de 100000 kr, så for mig ville investeringen være længe om at blive tjent hjem.
Og sådan en varmepumpe, har jo ikke ubegrænset levetid.

Du kunne beholde oliefyret, og montere en luft til luft varmepumpe, de er ret overkommelige i pris, og ville kunne klare en del af opvarmningen.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg fik så lige læst lidt lektier på dette her klytværk, spændende.

Varmeforbrug er 13714 kr  svarende til 1743 liter årligt... Rapporten skriver der er central varme med en fyringsenhed. Energimærkning findes ikke, men alligevel har de sat huset i klasse D. 
De skriver at med 130.000 kr i investering i varmepumpe luft til vand kan jeg spare 8300 årligt. Ikke imponerende.  Det er et "tresser hus" God beliggenhed for mig, fordi jeg har bil. Varmeklasse D kan ændres til varmeklasse C.  rapportens link kan ses her.
Er der ikke tilskud til de der varmpumper ? Jo men det er ikke let at regne på så vidt jeg ser.

Jeg kan beholde det gamle anlæg og supplere med varmepumpe som er luft til luft - det er huset meget egnet til da det er i et plan.  Eller jeg kan gå hele vejen forudsat der ikke er fjernvarme... Det ser ud til at det lokale vandværk er til salg. 

Huset ligger i den lille by Karleby, som ligger ved Horreby, Horreby har bed and Breadfast. Så er det jo på plads.

  

Bornholm er et dejligt sted.
Der er en energimærkning nemlig energiklasse D, som er givet ud fra husets opførelsesår.
Et nuværende varmeforbrug på 13714 kr., og en besparelse på 8400 kr. giver et forbrug på 137414-8400 = 5314 kr./år.
En investering på 130.000 kr./ 5314 kr. = 24,5 år. Et nuværende forbrug på 13714 kr. kan bruges i 130000kr./13714kr. = 9,5 år. Denne sammenligning siger noget om, hvor længe du er om at bruge 130000 kr. Der er ikke taget hensyn til, at de 130000 kr. skal forrentes. Det betyder, at de 24,5 år bliver kortere, hvor meget afhænger af renten.

fase
Det ligner et fint lille hus - ufatteligt at men kan få et tilsyneladende fint 100 kvm hus for kun 530.000 kr.

Nu skal man jo ikke altid kun kigge på huse med økonomibriller men hvis du ser kun med økonomibriller så husk at tage med i dine beregninger at et hus til 535.000 ikke bliver 130.000 kr eller 25 pct mere mere værd ved at du sætter en ny varmekilde ind.

Hvis du af den ene eller anden årsag derfor sælger huset igen inden din nye varmepumpe er betalt ud/forrentet må du derfor forvente at du tabe penge og ville være økonomisk bedre stillet ved at fortsætte med nuværende set-up (hvis det virker)

Annonce
Kloge ord, dødsboet har en arving og vedkommende startede frisk med 650.000 som foreslået købspris, nu er det så 535.000 kr 9 måneder senere.  Der er nok noget at forhandle om. Der er også lidt i tilskud til at skifte væk fra oliefyring. (tror jeg) 

En luft til luft pumpe kunne måske være et bedre bud og så beholde oliefyret? 

Bornholm er et dejligt sted.
Hvad med et pillefyr? Det kan levere samme høje fremløb som olien. 
Jeg foreslår også træpillefyr. Det har vi selv og har haft det i 16 år nu. Stabilt, 10 kW fyrerlet 130 kvm op incl Varmt vand, bryggers 20 kvm og mc garage 15 kvm. Årligt forbrug 5 tons = 8500 kr. kan monteres istedet for oliefyret. Fyret kost ca 17-20.000 + Mont. Det ligger lige til højrebenet.
Det varme vand er jo godt at have også. Pillefyr er da en god ide... Alle kommentarer er velkomne

Bornholm er et dejligt sted.

Vi har nu pille fyr på 10-ende år. Skulle jeg skifte fra olie i dag ville jeg helt sikkert vælge en luft vand varmepumpe. Jeg er træt af at slæbe piller hælde i silo huske at gøre det, rense fyr og vækslende kvalitet på piller. Desuden er det slet ikke co2 neutralt som vi blev bildt in dengang. Afhængig af hvor du får det fra kan det meget vel være værre en olie. Og den billige pris er kun fordi dieselolie tiltransport og skovning og tørring af pllerne slet ikke betaler for sin udledning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis