Facadeisolering og udvendig trappe

Har fået facadeisoleret huset, i den ombæring fjernede vi den gamle trappe til loftet. Så jeg skal have etableret en ny.

Men hvordan kan jeg fastgøre den på huset? Vi vil gerne have en platform ud for døren, så trappen løber op langs muren.

Overvejer selv at bygge en af imprægneret spærtræ.

Nogen der har ideer, faldgruber osv? 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nok nødt til at sætte fotos ind, det er svært at forestille sig ud fra din beskrivelse🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det gik lidt stærkt da jeg skrev, der er ikke isoleret endnu. Men bliver det over de næste par uger. Mureren nævnte bare at der kan være et problem med at fastmontere en trappe, da isoleringen ikke kan bære vægten. Pt er der en gammel løs trappe der står op af væggen, men den skal skiftes

Og ja, vi har udvendig trappe (og dør) til lofts rummet, da det på sigt var planlagt at tagetagen skulle udnyttes til ungdom afdeling, nu er børnene dog begyndt at flytte hjemmefra, så det ikke er nødvendigt mere.

Får taget et billede eller 2 senere. 
Så er der et billede, som sagt bliver der facade isoleret, og vi skal have lavet en trappe bagefter, så vi stadig har adgang til loftet (opbevaring). Tanken er en platform /repos og så er trappe det går med langs gavlen i stedet for vinkel ret, som på billedet. 

Kan du ikke bare få lavet en platform med et trin, som stigen kan fastgøres til. Platformen gør du så fast til muren, inden der bliver isoleret.

fase
Annonce
Som Fabrin skriver så skal alt der kræver fæstning på muren laves inden isoleringen. Det klar nemmest er nogle en platform også en simpel stige som nu.

Alternativt kan du lave platformen også lave en trappe der står selv på søjler der støbes fast i jorden, trappen forbinder så til platformen. Men også her skal platformen laves inden isoleringen

Ask
Det lyder presset i forhold til murerens tidsplan, hvis platform skal monteres inden isolering, da han begynder i næste uge med den gavl.

En tanke jeg har fået i dag, er at lime en række mursten under døren, til at stabilisere pudslaget. De passer med de 50mm isolering der kommer på (ved godt det ikke er meget isolering i forhold til anbefalinger, men det er for at få en plan overflade på huset). Så er der ikke "blød" isolering lige under hvor trappe evt kan fastgøres.

Tankerne er også med platform på 4 søjler, så vægten ikke hænger på muren, men vil stadig gerne forankre den til muren, så den ikke gynger så meget.

Det skal i røvrigt lige nævnes at bjælkelaget er 30 cm _over_ bunden af døren, så jeg kan ikke komme ind og få fat i det, i forhold til fastgørelse af evt jerndragere. 
Hvis der kun kommer 50mm isolering på så ville jeg købe en trykket 50x50 lægte og monterer den under døren. Så laves der isolering MV. Omkring den og når platform kommer fastgøres den i den hvilende på søjler. 

Ask
Min første tanke var en lægte på muren, men mureren vil ikke have noget organisk materiale under armeringen/puds laget.

han kommer i morgen og begynder at udbedre sætnings skader, så vil jeg høre om min ide med mursten kan accepteres. 

Jeg er fuldstændig  enig med mureren. Der skal ikke være organisk materiale bag isoleringen.
For at spare tid får du en smed til at lave trinnet i rustfast stål, så sparer du den tid, det tager at få trinnet galvaniseret. Mureren begynder vel ikke foroven, så med lidt hjælp fra mureren ( det er vel ikke den eneste mur, der skal isoleres), får du lavet trinnet. Har du overvejet at lave trinnet så bredt at stigen kan stilles parallel med muren.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis