Naturligt sug i krybekælder gennem aftræk.

I den ene ende af mit hus er monteret ventilationsriste til krybekælderen. (Se billede 1). Huset har ingen riste langs siden af huset. I den anden ende af huset er der heller ingen riste, men til gengæld er der her et aftræk til krybekælderen. (Se billede 2) . Sommetider sætter jeg en pumpe på aftrækket og pumper luft igennem krybekælderen.

I forbindelse med, at jeg nu skal opføre ny carport i denne ende af huset, overvejer jeg at forlænge aftrækket, så det kommer op over carportens tag. Jeg tænker, at det måske kunne skabe et naturligt sug i kælderen, og istedet for at pumpe luft ind, så vil der snarere blive suget luft ud af kælderen.

Hvad tænker i? Tror i det kunne virke? Eller er det bedre at blæse lidt luft ind engang imellem?

 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke se nogensomhelst  grund til at et forlænget rør skulle skabe gennemtræk.
Men hvad er virkelig problemet? Har du fugt i krybekælderen?

Jeg ved ikke lige, hvorfor at trykforholdende er mest optimale på denne måde. Jeg har bare set, at man etablerer radonsug på den måde, ved at føre aftræk fra kælderen og op over taget. Derfor tænker jeg, at det naturlige sug nok bliver størst, hvis jeg gør det sådan. Hvorfor jeg i det hele taget spekulerer i dette skyldes, at jeg kun har riste i den ene ende af huset, men ingen i den anden ende. Her er der til gengæld et aftræk, men om det giver nok luftskifte i krybekælderen ved jeg ikke. Lidt fugt er der vel altid i en kælder, men desto mere jeg kan gøre for at mindske det, desto bedre. Herudover vil det heller ikke gøre noget, hvis der blev suget lidt radon med ud.
Du kan få en skorstenseffekt ud af at forlænge røret. det skal bare helt op så der fri vind fra alle sider. Der skal osse en hætte over så det ikke regner ned. jeg lavede det til vores badeværelse. Der kom røret helt op over kip. og der er virkelig meget sug i det rør. det  jeg satte som "skorsten" var 150mm spirorør og så blev badeværelset koblet på ind på siden. det ser ud som om at dit rør ender i en 110mm kloakrør. Fortsæt det langt nok op så vil du få en effekt. Du kan evt lave et forsøg forlæng røret og prøv at sætte noget der ryger hen til risten for at se mo det virker. det gjorde det hos os.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Suget er ikke naturligt i et radondug, det sker vha en ventilator.

Du kan godt gøre det samme for at ventilere fugt ud af en krybekælder, men det ville være lige så godt at lave nogle riste i den ende hvor der ikke er nogen og så slippe for en evig udgift til strøm.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH det er en god ide, mit problem er bare, at der ikke er plads til riste i den ende af huset, da den tidligere ejer har støbt gulv op til mursten i forbindelse med opførelse af et skur. Det var nemlig også min fortrukne løsning at montere flere riste. Men nu, hvor det ikke er muligt, tænker jeg at Kovas' "skorstenseffekt" er den eneste mulighed. Eller alternativt en pumpe på røret, som suger, men det koster jo, som du også siger. 
Annonce
Kovas jeg prøver at forlænge røret og ser om det giver træk i ristene.

Da aftrækket står i en carport med plast trapezplader, hvilket jeg næppe kan lave nogen rørføring igennem, er jeg nok nødt til at sætte et par vinkler på aftrækket for at føre det op i højden. Tænker du at, at det vil påvirke suget. I så fald kunne jeg være nødsaget til at køre med en pumpe i stedet. 
Hvorfor kan du ikke føre det igennem trapetzpladerne?  Det er almindeligt at aftræk føres gennem tag. Jo det vil påvirke suget jo flere bøj der er. hvor meget kan jeg ikke sige, men så lidt modstand som muligt er det bedste.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har bare ikke set aftræk ført gennem plast trapez før. Men jeg skal indrømme, at jeg ikke har undersøgt det tilbundsgående og derfor formentligt tager fejl. Jeg kigger på det👍
Røret er ved en væg. Åbenbart inde i en carport. jeg ville formode at falder er væk fra muren det vil sige at der skal ikke meget fugemasse til omkring røret for at det vand som kommer der kan ledes væk.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja men du har helt ret. Det løber jeg an på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis