Hvirdan forbinder jeg kraft til min nye motor til brændekløveren, samt motorværn.

Hvordan skal jeg forbinde kraftledningen til min nye motor til brændekløveren og nyt motorværn.
Og skal jeg bruge en 5 faset 1,5 kvadrat ledning, eller en 2,5 kradrat? 

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal forbinde den i "stjerne"
Om du skal bruge 1,5, eller 2,5 mm2 afhænger af længden på ledningen.


Vi prøver igen, i morgen --
De tre faser skal på her (husk også jordforbindelsen)

Vi prøver igen, i morgen --
Tilgang til dit håndbetjente motorværn fører du til de tre klemmer i toppen.
Afgangen forbindes i bunden.
Afgangens anden ende forbindes med kabelsko til klemmerne mærket U1, V1 og W1.
Jordledningen forbindes til klemmen ved forskruningerne.
Den ene forskruning fjernes og erstattes af en blændprop.
Motoren ser ud til at bruge 5,9 A, så jeg vil anbefale 2,5 mm2 kabel. startstrømmen er mellem 25A og 30A. , så sikringen er sikkert mindst 16A.


fase
I strammer godt nok reglerne meget opad. 
Selv ved 16 A sikringer foran kan denne motor sagtens køre på 1,5 mm2 kabel. Så bliver sikringer foran anset som kortslutnings beskyttelse, og motorværn kan ikke stilles højere end 6,3 A . Du skal stille motorværn på de ca. 6,0 A
Op til en lednings længde på 40 - 50 m vil det ikke give problemer. (Spændings fald maks 30V i startøjeblikket og maks 7 V under kørsel)
Så vidt jeg husker fra de gamle tabeller havde bevægelig 1,5 mm2 kabel en strømværdi på omkring 18 A  Altså det maksimale et motorværn må stilles på.
For ikke at forvirre alle så er der her tale om 1 motor og 1 motorværn med en meget kendt forbrug. Hvis man har generelle installationer  er forholdene så forskellige at der skal mindre sikringer i for at sikre imod alle muligheder.
Desuden er netop en træflækker ( hvis den er hydraulisk ) en maskine som ikke har noget langvarig startstrøm, og forbrugs strømmen er også meget ujævn og sjældent oppe på maks. ret længe ad gangen.
Så du vil uden problemer kunne starte og køre med denne på 10 A sikringer. Men 16 A er også ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Nej, vi strammer ikke reglerne meget, fordi rådene er givet ud fra de oplysninger, der er tilstede.
Havde det været min egen installation, havde jeg gjort, som du skriver, men jeg er også i stand til at bedømme, hvorfor skidtet ikke virker, og hvordan fejlen udbedres.

fase
je_ns skrev den 17-07-2021 22:24:47

De tre faser skal på her (husk også jordforbindelsen)

 Jordforbindelsen er det den skrue der sidder til højre bag den midterste røde streg? 


 

Ja, det er skruen, der sidder til højre under den midterste røde streg. Hvad står der på den gule mærkat mellem hullerne til forskruningerne?

fase
På et af billeder ligner det der står 119 og noget der kunne E2 Altså evt. et godkendelse mærke fra fabrikkens udgangs kontrol el.lign.
Fabrin skriver.
Nej, vi strammer ikke reglerne meget, fordi rådene er givet ud fra de oplysninger, der er tilstede.
Havde det været min egen installation, havde jeg gjort, som du skriver, men jeg er også i stand til at bedømme, hvorfor skidtet ikke virker, og hvordan fejlen udbedres.

Jeg læser ingen steder i tråden at det ikke kommer til at virke efter hensigten. Og jeg har altid brugt at dimensionere kabler efter fuld laststrømmen og ikke startstrømmen.
¨
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 18-07-2021 14:35:19

Ja, det er skruen, der sidder til højre under den midterste røde streg. Hvad står der på den gule mærkat mellem hullerne til forskruningerne?

 Der står blot nogle tal skrevet med kuglepen. 

Den er nu forbundet og det virker😁. Mange tak for hjælpen. 👌👍

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis