Spærtræ

GARAGE:
5000 mm  x 10000 mm længde.
Palsgaard beregning 
https://www.palsgaardspaer.dk/teknik/dimensionering/spaendviddetabeller-plankespaer/

Så skal jeg bruge 45x220 / 0,4 afsæt/bredde.... jeg skal have let tag - tagpap.

Skal jeg lave en kile, og en kile kan jeg da KUN lave ud af et stykke spærtræ når længden er 5400 mm(pga udhæng)? så kan jeg jo se, at de bliver en dyrere fornøjelse at lave tag, end jeg liiige havde regnet med   

Hvad nu, hvis jeg bestilte 45x295, og jeg savede den til med fald (2,5 cm pr. mtr.) så ender jeg på 170 mm, er det DUMT og mht nedbøjning osv.... når jeg kan se, det er 220 - HJÆLP MIG!!!   

Har bare læst herinde på et garageprojekt, ex. havde en bredde på 5,8 mtr og han brugte 45x195 og han havde absolut INGEN nedbøjning ved sne på de rigtig hårde år/måneder?

Ville det hjælpe hvis jeg ex satte dem tættere end de 0,4 til ex 0,30/0,35 ....?
Bør man sætte dobbelt toprem 45x145 cm på sådan et byggeri? 

Rigtig god sommer.........
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan enten sætte dit spærtræ op med fald, eller sætte en kile op over spærtræet. Du kan udmærket bruge en almindelig 95x45 mm regel. I enden hvor reglen ikke er høj nok, kunne du understøtte med en træklods, eller et lille sømbeslag på begge sider.

Søren O
Tak Søren for dit indlæg :-)
Det gav mig lige lidt inspiration og jeg har bestilt
spærtræ 32 længder 45x195 a 5400 mm - jeg har et spænd på 5,0 mtr, de kommer til at sidde med 0,35 mellemrum
Kiler har jeg købt 16 længder 45x145 a 5400 mm - jeg skærer den halv/halv skråsnit ned igennem reglaren med mindst mulig spild (ingen spild)

Tak for hjælpen - jeg vågnede op
God sommer   
Søren O skrev den 17-07-2021 19:51:48

Du kan enten sætte dit spærtræ op med fald, eller sætte en kile op over spærtræet. Du kan udmærket bruge en almindelig 95x45 mm regel. I enden hvor reglen ikke er høj nok, kunne du understøtte med en træklods, eller et lille sømbeslag på begge sider.

 Hej igen Søren

Hvad siger du til denne konstruktion - jeg er i tvivl om min TOPREM er "stærk nok"
Hele konstruktionen ( 60 cm mellemrum stolper, bundrem, toprem) er opbygget med 45 x 145 - min spær er 45 x 195 på 5 meters bredde.
Bør jeg lægge en toprem mere på ??
Det er LETTAG - PAPTAG jeg skal have på!!  
Det skal nok holde, din toprem er tros alt 145 mm bred, og dine stolper sidder tæt.

Søren O
Super - endnu engang tak for den gode hjælp :-)
Forsat god sommer.
PS jeg valgte at købe 45x145 a 5400 mm og skære dem "halv - halv" så jeg fik 2 kiler ud af en 45x145. Det blev godt nok spærtræ og ikke reglar, fordi det var i 5400 mm længde 
Annonce
Søren O skrev den 03-08-2021 11:05:29

Det skal nok holde, din toprem er tros alt 145 mm bred, og dine stolper sidder tæt.

 Søren O, hvad siger du til min træ tagkonstruktion med, at jeg bruger 15 mm Husky tagkrydsfiner 15 mm - 122 x 244 cm? 

https://www.jemogfix.dk/husky-tagkrydsfiner-15-mm-122-x-244-cm/4131/9358216/

Jeg har 35 cm mellem spær med et fald på 2,5 cm pr. mtr! PS - må de flyverstødes uden understøtning...?

Min tagdækker/tagpap mener absolut jeg skal bruge 18 mm?


15 mm krydsfiner skal nu nok holde ved så lille spærafstand. Hvis dine flyvestød er på langs med spær, vil jeg foreslå at du forstærker samlingen med et forskallingsbræt som blot skrues fast fra oven.

Søren O
Nå jeg læser "arbejdsbeskrivelsen" af de HUSKY plader, - Pladerne skal lægges med fuger mellem pladernes sider (fer og not) og ender. Ved anvendelse til 'kolde tage', ca. 1-2 mm ved sider og ca. 2-3 mm ved ender .... ER DEN GOD NOK?

Jeg har aldrig BRÆNDT tagpap på, jeg har KUN prøvet alm 1 lags til redskabskur osv!

Nu vil jeg prøve, at brænde det på med en 2 lags løsning.... gode "FIF" modtages :-)

Tænker at købe denne her......... pga prisen

https://www.tagpap.dk/icopal-tagpap/TAGPAP 

Mine HUSKY/krydsfiner plader lægges på tværs af garagen( som måler 5 x 11 mtr)

Undertaget skal det også lægges på tværs (på langs med de 11 meter, som krydsfiner pladerne også er lagt?)

Min overpap lægger jeg på langs med de 5 meter?

Min vindskede og tagfod lægges/monteres MELLEM under og overpap
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis