Hjælp! Montering af stolpe i stolpesko.

Er der en, som kan godkende nedenstående plan eller alternativt oplyse mig om det er helt hen i vejret?

Jeg skal have fastgjort 7 stk. 100x100 stolper på en eksisterende betonsokkel. Hvordan sikrer jeg, at stolperne kommer i lod og vage? Min tanke er:

1. Montere 101x101x150 stolpesko med bundplade på betonsoklen.

2. Sikre at stolpeskoen er i vage, ellers justeres dette med spændeskiver under bundpladen. (Er i tvivl om det dumt at placere eventuelle spændeskiver under bundpladen? Løsner de sig er hele konstruktionen vel nærmest defekt). 

3.Når stolpeskoen er i lod og vage vil jeg placere stolpen i skoen, få den i lod, kile den fast og fastgøre med franske skruer. (Eller måske bare almindelige kraftige træskruer.) 

Det er min plan lige pt. Aner dog ikke om den er holdbar. Hvordan vil en håndværker gøre? Er der en nemmere metode monstro?

Billede af soklen, hvor der skal bygges carport. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke stolpeskoen der skal holde stolpen lodret men din tagkonstruktion. Skoen skal holde carporten ved jorden når det blæser, videregive trykket fra sne på taget og selvfølgelig forhindre stolpen fra at smutte ud til siden.
Sideværts styrke får du ikke fra skoen men fra den øvrige konstruktion. Hvis det skulle være fritstående skulle der laves diagonale afstivninger. Her vil huset give stabilitet, du skal bare sørge for et kryds i taget så det ikke ekser.
Prøv at søge her på siden efter "carport", der er masser af eksempler der kan vise hvordan den opbygges.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak for svaret. Sådan har jeg slet ikke tænkt over det, at skoen faktisk kun er der, for at taget ikke skal lette. Du har selvfølgelig helt ret i at det tagkonstruktionen, nærmere betegnet overliggeren, skal sørge for vage og lod.

Nu har jeg virkeligt udstillet min uvidenhed, men takker dog meget for, at du har oplyst mig nogle helt grundlæggende principper forståelse for konstruktilnsarbejde.

Lige til sidst, når du siger kryds i taget, mener du så en slags stålbånd, som går diagonalt ovenpå spærrene? 
Under spærrene, kan jeg nu læse mig frem til👍
Det er netop vindtrækbånd jeg ville anvende i taget. 40mm i bredde. Og så skal de strammes op, ikke som en guitarstreng men dog så de ikke sidder og "dalrer". Pas på du ikke får trukket taget skævt.
Og hvis din sokkel er nogenlunde jævn behøver du ikke rette skoene yderligere ind andet end at de selvfølgelig skal være på lige linie og samme afstand. Kan fastgøres med limankre, franske skruer i en rawplug eller beton bolte der skrues direkte i hullerne. Og har du ikke en borehammer så er det nu du passende kan købe en. Har selv en billig fra Lidl. Den er vist 8 år efterhånden den har været med til lidt af hvert. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg takker igen for alle de gode fif. Det er så godt👍😀
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis