Forlængerledning til permanent udendørs brug

Skal trække en forlængerledning til et lille springvand, som skal stå i forhaven. Der er udendørs stikkontakt i baghaven.

Kan man købe en forlængerledning ala denne
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/forlaengerkabel-30-m-roed

Og så en beskyttelseskappe som denne

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/el-kappe

Ledningen skal ligge ude under jorden året rundt, og gerne bruges til julelys  om vinteren 

Mvh. Christian M
 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil blive en rigtig dårlig løsning. Du kan ikke bare lægge en almindelig forlængerledning ned i jorden.
Når det nu er en permanent løsning du gerne vil have, vil det eneste rigtige være at grave et elkabel (med jord) ned i jorden, og sikre det med afdækningsbånd iht. lovgivningen. Så vidt jeg husker kan du nøjes med at grave kablet 35 cm. ned, hvis du beskytter det med det tykke plastdækplade (pris ca. 5,0 pr. m.
Kablet skal så tilsluttes den faste installation (f.eks. din udendørs stikkontakt), og afsluttes med stikkontakt ved dit forbrugssted.

Søren O
Hvis man graver forlængerledningen ned eller har den liggende permanet, er den pludselig blevet permanent.
Det er så ikke meningen med forlængerledningen. Den skal fjernes efter endt midlertidig brug.    
Så Christian M, du må gå den tunge vej (læs dyrere) og få lavet en stikkontakt i nærheden af springvandet. Hvis du nu laver det sådan at stikkontakten kan blive styret af et ur, så er der flere muligheder for brug af stikkontakten   

fase
Okay hvad så hvis jeg bare påtænker at lægge forlængerledninger løst under granitskærverne, og derved ikke graver, er det så en anden snak ?

Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 17-07-2021 00:30:42

Okay hvad så hvis jeg bare påtænker at lægge forlængerledninger løst under granitskærverne, og derved ikke graver, er det så en anden snak ?

Jeg forestiller mig ikke at en kombination af skarpe granitskærver og en forlængerledning er en god ide. Du kan overveje at dække det til med lidt jord. F.eks 35 cm ;-)

Annonce
Christian M skrev den 17-07-2021 00:30:42

Okay hvad så hvis jeg bare påtænker at lægge forlængerledninger løst under granitskærverne, og derved ikke graver, er det så en anden snak ?

 Nej, det er overhovedet ingen anden snak. At lægge ledningen i skærverne er en dårligere løsning end at grave kablet ned. Vælger du forlængerledningen, så lad den ligge oven på jorden.  Løsningen er en fast installation og dermed en stikkontaktakt.


fase
Hvis du absolut vil bruge forlængerledning, så gør dig selv den tjeneste at lægge det i et tomrør og så grav det ned. Det hører ihvertfald ikke til blandt skærver. Skulle du få problemer kan du let trække en ny ledning gennem røret ved at bruge den gamle som træksnor. Prop enderne af røret så det ikke bliver fyldt op af snavs.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Et gummikabel som bl.a. bruges til tilslutning af campingvogne, vil kunne holde til at ligge udendørs i årevis, hvis det bliver behandlet ordentligt, dvs det ligger fri for skarpe sten og ikke bliver kørt henover med biler osv. Hvis du skal kunne argumentere for, at det er ok at bruge en forlængerledning, synes jeg at du skal undgå at grave den ned. Ellers bliver det lidt for åbenlyst, at der i praksis er tale om en fast installation, der i givet fald ikke er korrekt udført og dermed ulovlig.
Et kabel til at tilslutte en campingvogn med skal være mindst 3X2,5 mm2. En campingvogn er formentlig ikke tilsluttet hele året.

fase
S. Fabrin skrev den 19-07-2021 09:05:30

Et kabel til at tilslutte en campingvogn med skal være mindst 3X2,5 mm2. En campingvogn er formentlig ikke tilsluttet hele året.

Mange campingpladser har såkaldte fastliggervogne stående, og hvis vognen er tilstrækkeligt isoleret kan man også opvarme og bo i den om vinteren. Så det er faktisk ikke så ualmindeligt at en campingvogn er tilsluttet hele året med et gummikabel.

Så et gummikabel skal nok holde til både springvand og julebelysning - men hvis intensionen er, at det skal være en permanent løsning uden tidshorisont, ville jeg også til hver en tid foretrække at få det gravet ned og udført efter foreskrifterne af en elektriker.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis