Søger input til Ventilationsanlæg

Hej Alle,

Håber nogen kan rådgive mig gennem junglen.

Jeg har fået trukket rør i huset til central ventilationsanlæg.
Men hvad for et skal nu jeg vælge?
Det skal ikke nødvendigvis være det billigste men må jo gerne være billigt.. men vigtigst er jo at det er det rigtige...

Vil gerne som minimum have følgende:
Mulighed for at styre via mobil app
Varmeveksling uden luft/fugt føres med retur
Temperatur måling/styring
CO2 måling/styring
Lydsvag drift

Huset er 150m2 i halvandet plan.
Har ladet mig fortælle jeg skal bruge 350m3/timen

Vi har gulvvarme i beton, så lidt langsom gulvvarme - så.det ville være fedt hvis anlægget evt kunne eftermonteres med opvarmningen via vand.. og evt også køling.

Er der noget jeg overser eller ikke har taget højde for, så sig endelig til.
Hører gerne forslag og erfaringer..

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal have veksler uden at fugt føres med retur, så får du ikke bedste genvinding. Der vil i så fald udskilles kondensvand i anlægget ( ikke noget problem da det drænes væk) Men kondensering koster på genvindings graden.
Det er kun krydsvarmeveksler du så skal kigge på.
Ellers ville jeg have anbefalet en roterende veksler fra genvex.
Jeg har aldrig hørt om nogen der kan styre på CO2.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I praktisk brug tror jeg ikke der er den store forskel mellem de anerkendte mærker. Dantherm mener jeg tilbyder app-styring.
CO2 styring er vist kun aktuelt på skoler og.l. hvor der mange personer i lokalerne. Burde være helt uden betydning i privat hjem.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

@ev elmand ... Når udsugninger er i toiletter/køkken/bryggers og indblæsninger er i opholdsrum/soverum .. så virker det ikke optimalt at få udsugningsluften blæst ind igen.. kan ikke se hvem der ønsker at få lugten af stegt flæsk og racermave listet ind i soveværelset ?

@kermit .. tænker du har ret med de store mærker...og har faktisk set CO2 styring på et enkelt eller to.. og som tilvalg/eftermonteres føler på et par stykker også...

Er ved at have set mig lun på den her ... https://www.billigventilation.dk/vare/genvex-eco-375/
Kan styres fra mobil med et tilkøbs modul..
Og kan også tilkøbe vandbaseret opvarming..

Nej det kan man naturligvis godt stilles sådan op.
 Men det er ikke sådan at det fungerer. Ved roterende veksler kommer der vel 1-2 % af udsugnings luft med retur. Og det er jo ikke så galt endda. Der er jo da masser af mennesker der lever uden udsugning og har "glæde" af det hele( sikkert jer selv inkluderet lige nu) Og det mærker man jo ikke meget til. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja og hvis det kun er 1-2% så er det selvfølgelig noget andet.. det skulle nok kunne overleves. :)
Troede det skulle være meget mere for at få så meget mere varme med over...

Annonce
Det er ikke retur luften der giver den ekstra genvinding. Det er mangel på kondens vand ( kondensering / fordampning ) der ikke bruger energi i denne form for veksler. . Så en roterende veksler udtørrer ikke huset så meget som en modstrøms/krydsveksler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan man overhovedet få anlæg med roterende veksler i villastørrelse?
Der er vist kun modstrømsveklsere.
Om det er nilan, genvex eller et andet mærke er vist religion. Det anlæg du linker til er af nyere dato, velisoleret og ser fint ud.
Det med app styring er efter min mening bare noget fis. Den ene gang eller to om året hvor der er behov for at ændre, kan jeg godt gøre det på panelet. Pt har jeg dog ikke justeret det en eneste gang.
Det mest vigtige efter min mening er at rørene bliver dimensioneret korrekt og at man ikke sparer på lyddæmpere.
Der er en på forummet der går under navnet GSH, som virker meget kompetent ift. ventilation. Find ham og se hvad han skriver i diverse indlæg. Du kan også forsøge at skrive til ham.
Genvec ECO  360
Men jeg bliver jo noget i tvivl om virknings grader. Der står den til 86 % medens den modstrøms veksler der er henvist til  længere oppe i tråden står til 94 % 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis