Kan efterisolering af gulv betale sig?

Har sidste år købt et hus på 125 kvd.meter og gulvet er uisoleret terrændæk med opklodsede strøer og 100mm. Rockwool imellem. Her på er monteret vandbånden gulvvarme i spån-sporplader, varmefordelingsplader og trægulv. Komforten var i vinter ganske fin og lækker. Så tænker om arbejdet med at fjerne alt og grave ud til 350mm isolering og nyt dæk med gulvslanger vil være rentabelt? Hvad vil besparelsen være osv.? Det er forsynet med fjernvarme. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Varme søger opad, i almindelighed.


Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg står foran et lignende projekt..
Jeg har dog prioriteret andre opgaver først
Vi har skiftet døre og vinduer, og sokkel-/facadeisoleret.
Begge dele er noget vi oplever virkelig battede (mure var massiv gasbeton)

Vi forventer at rive gulvet op i det tidlige efterår, men forventet  tilbagebetalingstid har vi ikke regnet på.. den er lang!
For os handler det om at vores topgulv er meget slidt, køkkenet er 60 år gammelt og radiatoren dér passer ikke ind i det kommende køkken..  så det handler mere om komfort, ikke så meget om energibesparelser..

Hvis du har god plads fra beton til gulvoverfladen, kan du overveje en løsning med svømmende gulv, ovenpå et lag Kingspan tf70.. den vej gik vi, hvis vi havde mere end 10mm luft under gulvet

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Vi har 10-12 cm. under nuværende 100mm. Rockwool. Hvis vi gør noget, så bliver det ud med Rockwool og ind med 20-22 cm. papiruld. Ved godt at man fraråder at isolere så meget (max 75mm.), men har set og hørt flere som har gjort dette for 10-15 år siden. Og de har efterfølgende tjekket det. Det hele var som nyt.
Så længe at alt er tørt og grundvandet står lavt, så kan papiruld altså noget som Rockwool/glasuld ikke kan. Det suger ikke fugt på samme måde. 
Det ville jeg ikke turde gøre, udelukkende baseret på at byggenavisningerne fraråder det..  men jeg har ingen praktiske erfaringer med det..
 når I har så meget plads, så ville jeg klart gå med svømmende gulv med Kingspan, så kan I vel endda opfylde nutidige krav til isolering..  eller måske mx250/s250, hvis der er usikkerhed omkring Kingspan🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis