PEX Rør - hvor langt må jeg fræse ind i Gasbeton?

Hej LDS!

Jeg har nu blottet væggen i badeværelset og kan se det er en gasbeton væg ovenpå en stål konstruktion - spændende! Resten af bygningen er træ og strå på puds, men de har været kreative i badeværelset i 1940. Gulvet er stålbjælker med et beton lag - uden underlag, så nu har jeg kommet til at lave hul ned til stuen, wops?

Anyways - Jeg har tænkt mig at bruge PEX-rør med Rør i Rør i væggen til at føre vand til mit blandingsbatteri. Der tages en 18mm samling af 2 koblingsdåser i brug som er 8 cm i dybden. Jeg tænker jeg sagtens kan fræse min Rør i Rør ind i væggen, men spørgsmålet er så hvor langt må jeg gå ind i henhold til koblingsdåserne?

Jeg ved desværre ikke hvor dyb gasbetonen er, men siden det er en større væg konstruktion vil mit umiddelbare gæt være 10cm eller større. Men hvis vi tog udgangspunkt i 10cm, hvor langt må jeg så fræse ind? 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til at kende tykkelsen på gasbetonen, de er ofte kun ca 7,5 cm tykke

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je_ens,

Hvis vi siger den er 7,5cm tyk hvor meget vil du så sige man kan fræse ind?
Nu ved jeg ikke hvad der er på den anden side af muren, men er det kun hullerne til koblingsdåserne, svækker det ikke konstruktionen, om du så bore hele vejen igennem.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Ev Elmand :)

Kan du give et eksempel på en som ikke er? Har kunnet fundet i den længde
Hej bibihest,

Det er denne her jeg kiggede på:

https://www.vvs-eksperten.dk/ror-og-fittings-pex-fittings-koblingsdase-pex-dase-ao-m1-koblingsdase-18-mm-x-12-087266518

Den er ca. 80mm når man måler fra bagsiden til forsiden. Jeg kan så se at denne her ikke har det store stykke plastik foran:

https://www.vvs-eksperten.dk/ror-og-fittings-pex-fittings-koblingsdase-pex-dase-wavin-tigris-koblingsdase-til-15mm-pex-tp2-pex-dase-087281775

Hvad er den funktionelle forskel imellem de to?
Den første ser ud til at være til brug i gipsvægge jf. beskrivelsen, mens den anden er til indmuring.

Med venlig hilsen

Anders

Anders K skrev den 16-07-2021 10:13:04

Den første ser ud til at være til brug i gipsvægge jf. beskrivelsen, mens den anden er til indmuring.

 Og den første er til 18 mm rør mens den anden er til 15 mm rør.


fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis