Reparere eternittag

Hej, jeg får ethyl i mit tag når jeg piller min skorsten ned. Det er eternit fra 1963.
Skal jeg skaffe gamle plader, eller har de nye samme form?
Jeg kan se at der findes flere profiler, men kan ikke finde data på dem, så jeg evt kunne måle en af de gamle ud.
De samme spørgsmål gør sig gældende for rygning...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de er tilbage fra 1963 er det B5 plader, og med asbest.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 15-07-2021 17:39:36

Hvis de er tilbage fra 1963 er det B5 plader, og med asbest.

 det burde jo være til at forholde sig til. Og B5 følger stadig samme mål? 

Jeg er klar over at der er asbest i det gamle, så der bliver taget forholdsregler når de skal ned 🙂
je_ns skrev den 15-07-2021 17:39:36

Hvis de er tilbage fra 1963 er det B5 plader, og med asbest.

 Nu har trådstarter ikke skrevet noget om længden. det undre mig bare det var sjældent at se b5 på parcelhuse. Der var vel osse b7. 2fod.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er vel bare at måle længden på pladen (sikkert 1220mm  4fod) og tage et mål fra midt bølge til midt bølge, og så bevæge sig til byggemarkedet medbringende en tommestok.

fase
Mål længden over 4-5 bølger og find den rette på tømmerhandlen. Men de kan godt være lidt anderledes i facon, men det kan godt gå med en enkelt plade. Vedr. rygning så købes de efter taghældning og IKKE efter vinkel på selve rygningen.
Der er også en mulighed for at det er udenlandske plader men det blev vist mere almindeligt i bygge boom i 70`rne

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
S. Fabrin skrev den 15-07-2021 20:37:49

Det er vel bare at måle længden på pladen (sikkert 1220mm  4fod) og tage et mål fra midt bølge til midt bølge, og så bevæge sig til byggemarkedet medbringende en tommestok.

 Ja, hvis jeg kan være sikker på at jeg bare sådan lige kan få fat i noget, ellers er det træls at lave hullet, og jeg kan ikke måle længden præcist pga. overlappet. 

Men de er rigtig nok 1020mm brede, så det passer jo i hvert fald med B5. De har 8 bølger hver, hvis det er noget der kan fortælle noget.

Men vi ender jo nok i at jeg er nødt til at tage en chance i en eller anden udstrækning 🙂
Ja så er det B5 plader
billede af en B5

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis