Fjerne / Nedlægge radiator

Hej i gode LDS folk

I forbindelse med mit viktualierumsprojekt skal jeg have nedlagt en radiator, da der ikke skal være varme i rummet, og der skal være en adgangsdør lige der hvor radiatoren er, så den er pænt meget i vejen.
Lige der hvor returventilen sidder bliver midt i døråbning.

Hvordan kan dette gøres i praksis?
Jeg har uploadet et par billeder fra år tilbage hvor jeg havde gulvet oppe. Dette er etableret igen, så en løsning der kræver mindst mulig arbejde, med at brække gulv op er at foretrække.
Eksisterende gulv er opstrøede gulvspånplader med laminat gulv
På forhånd tak
Fcb83

Mvh.
Fcb83
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver ikke så let uden at brække en del af gulvet op. Rørene er svejset sammen. Du kunne sætte prop på, men så står den retur jo midt i dørhullet.
Det skal skæres fra hinanden nede under gulvet og så svejses tæt igen. Det kan være til højre hvor de 2 rør grener ud fra hoved strengen. Så jeg ser ikke andre muligheder.
Når man laver sådan noget skal vandet tages af anlægget. Rør enden varmes med ilt og gas, presses samme og derefter svejses der i enden. Det er VVS arbejde.
Men at finde ned til det og få gulvet repareret igen er lds. arbejde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand,
Endnu engang tak!
Det var sådan set også lidt i den retning jeg selv ha tænkt. Så kan nemt forberede med at lukke op og klargøre til VVS’er og derefter lukke af igen.
​Det lyder som et par timers job for VVS’eren

ev elmand skrev den 15-07-2021 15:01:49

Det bliver ikke så let uden at brække en del af gulvet op. Rørene er svejset sammen. Du kunne sætte prop på, men så står den retur jo midt i dørhullet.
Det skal skæres fra hinanden nede under gulvet og så svejses tæt igen. Det kan være til højre hvor de 2 rør grener ud fra hoved strengen. Så jeg ser ikke andre muligheder.
Når man laver sådan noget skal vandet tages af anlægget. Rør enden varmes med ilt og gas, presses samme og derefter svejses der i enden. Det er VVS arbejde.
Men at finde ned til det og få gulvet repareret igen er lds. arbejde. 

 


Mvh.
Fcb83
Er du sikker på at rørene er svejset sammen (elmand)?
Hvis rørene er skruet sammen, kan du selv skrue den sidste stump rør af, og lukke af med en prop (husk pakgarn og salve).

Søren O
Jeg har aldrig set den type installation med fittings installation, men er jo ikke mere sikker end det jeg ser på billeder. Der ser det ud som om det er helt normale sammensvejste rør.
Men det opdager trådstarter jo når han piller gulvet op, som jo under alle omstændigheder er et must. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er nok meget egnsbestemt hvordan sådan en installation er udført. Jeg kender nærmest ikke til svejste installationer, og jeg har da været med til at lave en del anlæg i mine unge dage.
Noget andet - svejsning med ilt og gas er en herlig ting. Bortset fra varmen er det en fornøjelse at udføre. Er man rutineret svejser, er man slet ikke i tvivl om en svejsning er i orden - og tæt.

Søren O
Annonce
Ok, det ville være nemt hvis det var skruet sammen, så jeg vil helt sikkert åbne et lille hul og tjekke efter.
Det kan nævnes at huset er et typehus fra 1984.

Mvh.
Fcb83


Mvh.
Fcb83
Ligner min, nu delvist nedlagte, installation på en prik. Her var det sammensvejst. Et enkelt sted er en forgrening fra hovedrørene afproppet, det gjorde vvs'eren med alm gevindprop og dokumenterede selv med billede.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er klart at man kan skære gevind i rørenderne, og så sætte slutmuffer på. Det er ikke så brandfarlig som svejsning.
Hvis man bruger en elektrisk gevindskærer så skal der heller ikke mere hul i gulvet end man skal bruge ved overskæring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En anden mulighed kunne være at bruge "primofit" og en prop. Så skal radiatorrøret blot skæres over, og ingen gevind. En lidt dyr løsning, men helt sikkert billigere end besøg af vvs-er.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis