Tappe vand af radiatorsystem

Jeg er ikke rutineret vvs-mand, men jeg vil alligevel forsøge mig med at pille en gammel radiator ned fra 1. Sal.

Jeg kan læse mig frem til, at jeg inden jeg går igang med dette, skal have tømt systemet for vand. Men jeg kan ikke skabe overvlik over hvor jeg skal tappe vandet af og hvor jeg igen kan påfylde vand på systemet.
Radiatorene er tilsluttet et pillefyr

håber nogen kan hjælpe mig / på forhånd tak :)

her er et par billeder af rørene, håber de er brugbare
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På det første billede sidder der nederst til højre en aftapningsventil. Du skal afmontere dækproppen og skrue “haveslangen” på. Så åbner du ventilen og sørger for at vandet løber til afløb.
Når det er på 1. sal du skal afmontere radiatoren er det ikke nødvendigt at tømme hele anlægget for vand, blot 1. sal er tømt er det fint.
Når du skal fylde op igen, flytter du blot “haveslangen” fra afløb til vandhane.

Søren O
Mange tak for de hurtige svar
Det er lidt svært at se helt præcis men på det sidste billede ser det ud som om der går en lille slange ned fra røret ved vandhanen, og ender i varmerøret. ( en af de 2 isolerede) Jeg tror den er beregnet til at fylde vand på anlægget.
Men den anden metode er lige så god om end lidt mere besværlig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 15-07-2021 11:54:26

På det første billede sidder der nederst til højre en aftapningsventil. Du skal afmontere dækproppen og skrue “haveslangen” på. Så åbner du ventilen og sørger for at vandet løber til afløb.
Når det er på 1. sal du skal afmontere radiatoren er det ikke nødvendigt at tømme hele anlægget for vand, blot 1. sal er tømt er det fint.
Når du skal fylde op igen, flytter du blot “haveslangen” fra afløb til vandhane.

 Citat "Når du skal fylde op igen, flytter du blot “haveslangen” fra afløb til vandhane"

fyld slangen op med vand inden du åbner for hanen på fyret så ungår du og få for meget luft ind i systemet.

når trykket på fyret er oppe på rette tryk, lukkes der på hanen på fyret imens der er tryk på vandslangen så der ikke løber vand baglænd ind i dit alm drikkevand.
pumpen skal køre så du får presset luft ud af pumpen og resten af systeme, du kan risikere og skal tjekke de andre radiatorer for luft via luftskruen
Annonce
Det sidste Jetdirect skriver med at pumpen skal køre under udluftningen er jeg ikke enig. Det kan flytte rundt på noget luft medens man udlufter. Men når man har udluftet kan man naturligvis starte pumpen nogle minutter, stoppe den og så se om der skulle være lidt luft der har fundet ud til en radiator. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-07-2021 16:23:02

Det sidste Jetdirect skriver med at pumpen skal køre under udluftningen er jeg ikke enig. Det kan flytte rundt på noget luft medens man udlufter. Men når man har udluftet kan man naturligvis starte pumpen nogle minutter, stoppe den og så se om der skulle være lidt luft der har fundet ud til en radiator. 

 ok så ved man det :-) , den nævnte metode brugte vi dengang vi havde oliefyr men der var der også luftud

skiller på frem og retur på fjerneste punkt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis