Hvilken kapsav til et større skur-projekt?

Er simpelthen lidt lost her. Skal have bygget et 25 kvm skur, og skal have en kapsav til dette.

Hvad er det smarteste her? Kommer nok aldrig til at bruge en kapsav igen, så jeg kiggede først på de billige. Men de helt små er ikke store nok til at save en reglar på 45mm i 45 grader. Og så mangler mange af dem laser og soft start. Men måske det slet ikke er nødvendigt til mit brug?

Ellers skal jeg op i noget Dewalt i 5-6000kr klassen og så forsøge at sælge det videre igen bagefter. Ved dog ikke hvor nemt det er at sælge sådan noget brugt.

Nogen hobby-tømrere her der har et godt bud på en god allround sav? 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kun skal bruge den kun en gang, med sikkerhed, så ville jeg da bruge en helt almindelig sav og skærekasse. Ellers lån, lej eller køb en billig i Harald Tuborg. Hvis den ikke kan skære dybt nok, kan du jo skære en gang, og så vende tømmeret og så skære igen samme sted. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En helt almindelig sav til at save hundredevis af præcise snit? Der kommer jo også udvendig beklædning, sternbrædder, døre, vinduer etc. Noget af et arbejde for højrehånden :D
Det klart, men så meget længere tid tager det ik. Hvordan gjorde man i gamle dage :D?.

Jeg har været rigtig glad for min Makita Flipper (kombi sav). Så den er både bord sav og kap/geringssav. Men det er mange penge hvis man kun skal bruge den en gang. Laser er slet ikke nødvendigt. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
At en De Walt til 5-8000 kr. er en meget bedre sav end en fra HN til 6-700 kr. er der ingen tvivl om, men jeg har som almindelig amatør klaret mig fint med en af de billige, den er 15 år gammel, og jeg har bygget et kolonihavehus med den, og den virker stadig, kan skære regler på 50x100 i 90 grader snit.
Operdan: Jeg kunne godt se pointen i sådan en kombi sav. Så vil jeg kunne anvende den efterfølgende også til fx møbelprojekter. Hvordan saver du lange brædder på den? Kan det lade sig gøre? Tænker ikke bordet kan slås så langt ud at det kan understøtte en 3 meters planke fx.

Solaris: Hvor stor er den - 8", 10" eller 12"?
Annonce
Dewalt, Elu og andre flipsave er vel ca. 60x80 cm på skærebordet, så længere emner skal understøttes af rullebuk. Jeg har selv ELU Tgs 173 modellen, fin og lydsvag, men som kapsav er der begrænsninger, grundet manglende udtræk/skinneføring. Ellers fin og præcis model - kan findes for billige penge brugt rundtomkring. 

 

Jeg har før brugt en billig-sav. Den fungerede og gjorde jobbet, men vær opmærksom på, at man nok går på kompromis med præcisionen med de billigste save. Jeg lærte på den hårde måde, at det var nødvendigt at kontrollere vinklen hver eneste gang jeg skulle save et snit. Jeg skulle kun save 90 grader og ikke skæve snit, men måtte alligevel stå med vinkeljern og kontrollere ved hvert snit - og så blev det ikke engang 100% lige. Saven var simpelthen for ustabil.

Så hvis præcision er vigtigt i dit projekt, ville jeg nok ofre en af de dyrere.

Mvh. AllanE
Jeg købte en brugt ca. 2år gammel dewalt kapsav på dba til mit skurprojekt til 1000kr, ca samme niveau som de billige save fra ny men en fornemmelse af en mere robust maskine. Den gjorde det godt og står nu og venter på de kommende projekter.
Måske det mest alsidige du kan købe, som ikke fylder meget og kan bruges til hele projektet vil være en rundsav. Hvis jeg kun kunne vælge en eldrevet sav, så ville det være en rundsav. Og den fylder ikke meget, så har du den til næste projekt. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Personligt, vil jeg gerne stå med et ordentligt stykke værktøj. Så gå efter en brugt af højere kvalitet, eks en dewalt som du selv nævner. Kontroller dog for slør inden køb. Og ift markering så kan laser være upræcist og skal kalibreres. På min sidder nogle led der lyser ned på klingen, det giver så en ret tydelig skygge/streg på emnet som aldrig kan være forkert ift hvor snittet lægges, eftersom det jo er klingens egen skygge. Det er en dewalt.
Og den behøver heller ikke være så dyr, personligt købte jeg en ny dewalt 718 XPS til lige under 4000,- den havde stået som udstilling men aldrig været startet. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis