Facadealtan

Jeg er i gang med at få sat op min fasadealtan, her har jeg 3stk H-jernbjælker der vejer 50kg pr/stk og er 1600mm lang. De skal sættes fast i en betonmur der er 150mm tyk. Er der nogen her der har en god ide hvordan det skal gøres? og hvilke ekspansionsbolter eller gennemgående gevindstang der skal bruges? Eller hvordan ville du have gjort? 
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal de stikkes ind i muren eller på langs eller hvad…..
Skal de 1600 mm stikke vinkelret ud fra muren? Hvis de skal det, hvordan havde du tænkt dig bjælken skal gøres fast? Her tænkes ikke på hvilke metoder, men hvordan er bjælken afsluttet?
Hvis du har mulighed for det så brug gennemgående galvaniserede bolte.

fase
Hei Fabian😃
Ja, den skal stå vinkelret ud. Det er faktiskt det spørgsmålet indebærer, altså hvordan det er smartest at gøre det. Ja, det er muligt med gennemgående bolte. Hvilken størrelse bolte ville du brugt? Og tror du det ville holde vægten (50kg bjælken + 2-3 personer?)
3 personer i en vægtarm plus 150kg på 1,6 m giver et moment på (240+150)*1,6 = 624 kgm svarende til 208 kgm/bjælke. Så skal du indregne en sikkerhedsfaktor på lad os sige 2. Det giver et træk 416 kgm pr bjælke.
Du har ikke oplyst antal huller og afstand mellem dem, så det er ikke muligt at sige noget om trækket i boltene og dermed deres dimension.
Lav en skitse over hvordan du tænker dig bjælken ser ud, hvor den støder mod muren.

fase
Annonce
Krav til monteringen bør fremgå af den dokumentation, der er lavet til myndighederne i forbindelse med de statiske beregninger, der viser at altan og bygning kan klare belastningen.

Det er ikke noget man lige sjusser sig frem til ud fra nogle gæt på belastninger og ca. tal. Der er veldefinerede krav, som skal overholdes. Folk kommer trods alt alvorligt til skade, når lortet dratter ned.
Det virker som om. det er et gør det selv projekt. 

fase
Det er det da helt sikkert. Men det ænder jo ikke på, at bygningsreglementet skal overholdes, og den letteste måde at sikre at det er det, er da ved at kigge i den dokumentation, man allerede har fået udarbejdet.
Jeg er ikke sikker på at der er udarbejdet nogen dokumentation. Så ville der sikkert også være oplyst noget om fastgørelse til muren.

fase
Jeg ville være mere bekymret for muren. Kan den overhovedet holde til det bræk? Har du ikke mulighed for at tage sten ud og lægge bjælkerne ind?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis