Impellerdel i kølesystem

Så skete det. Min impeller gik i stykker under sejlads. 3 til 4 vinger røg af og er endt i kølesystemet. Jeg er I en fremmed lille havn i Sverige uden mekaniker indenfor rækkevidde. Jeg har sat en ny impeller på, men der kommer kun meget lidt vand igennem systemet.

Kan det betale sig at prøve og montere en vandslange på køle systemet for på den måde prøve at spule impellerstumperne ud? Eller er det dumt at gøre det forsøg?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da altid et forsøg værd, kommer vandet forbi termostaten, ville jeg pille den ud, og kikke efter stumper af imprelleren her.

Vi prøver igen, i morgen --
At 3 - 4 vinger ryger af er helt usædvanligt. Det må være sket over temmelig lang tid. Blandt folk, der efterser impelleren hvert år, har jeg aldrig hørt om nogen, hvor der manglede mere end en enkelt vinge. For de allerfleste af dem er det aldrig sket.
Jeg tror ikke vingerne kan passere termostaten. Måske sidder de, som tidligere nævnt, allerede og stopper ved den. Ellers prøv at spule "baglæns" fra termostaten.
Endelig kan motoren godt køre uden termostaten. Så kan du måske være heldig at få flyttet stumperne om på den anden side af termostaten. I bedste fald - helt ud.

Finnband
Mange tak for svar. Meget brugbare. Tjekkede impelleren for tre dage siden og da var alt normalt..
Så har du måske fået et fremmedlegeme i pumpen. Det burde søvandsfilteret dog forhindre.
Ved kontrol at en impeller tager man den ud og ser efter, om der er revner ved vingernes fødder i centrum. Det må der ikke være.

Finnband
Nå. Det viste sig at være et problem med søvandsfilteret. Da vi kørte uden om det forsvandt alle problemer. Det har - uden at være tilstoppet forhindret vandet I at komme ordentlig frem og derfor var impelleren blevet og brændt varm. Nu kører alt som det skal.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis