Råd i altanbjælker

Vi fik for 16 år siden udvidet vores svalegang til en stor (20 m2) altan. Understøttet af stolper og 'bom' af galvaniseret jern. Gl bjælker blev 'forlænget' ud over jern-konstruktionen og så altanbrædder på. For et par år siden skiftede jeg trappen (fra haven til altanen) og konstaterede der at den yderste bjælke var rådden oveni , ret dybt og over ca. 50 cm. (nu over ca 1 m)
For at komme til det skulle hele gulvet op, og det er så i år... SÅ:

Der er ingen vej udenom at den yderste bjælke skal skiftes. MEN grundlæggende ser de andre bjælker sunde nok ud stadig - dog er der noget overflade råd (3-5 mm dyb) nogen få steder hvor der har været mellemrum mellem brædderne - eller endesamlinger - så der har været fugtigt i længere tid. 2 steder har det været lidt hårdere angreb - 7-10 mm dybt ca 1 cm bredt og 5 cm langt.

umiddelbart er min plan at rense af, behandle bjælkerne med Protox Kombi Aqua - lægge sokkelpap over, og så nye brædder. Der var ikke lagt pap under brædderne før, og jeg tænker egentligt det kunne have forhindret skaden...

SPØRGSMÅL:
- pappet er 11 cm bredt, og bjælkerne 12 cm (dvs. 5mm udækket i begge sider). Der er ingen tegn på råd langs siden af bjælkerne - kun i midten - og det vil blive dækket helt af pappet efter Protox behandling. Er det godt nok??
- er Protox behandling nok på de lettere angrebne steder, eller er det nødvendigt at gøre mere (det bliver fremover holdt tørt under pappet) ??

Gode råd modtages!

mvh Frank
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke det Protox. Men jeg ville ikke satse på at pappet kan holde tør under det. Der vil helt sikkert løbe vand ind ved siderne. jeg vil mene at det min skal 2cm ud over siderne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
De to sidste bjælker har påbegyndt råd og det vil fortsætte uanset. Du kunne få en blikkenslager til at lave inddækning til de nye bjælker i zink med drypnæse på langs og afdækning i enden af bjælker.
kovas skrev den 13-07-2021 19:37:36

.. jeg vil mene at det min skal 2cm ud over siderne.

mange tak. Jeg skifter til noget bredere pap!

Frisk skrev den 14-07-2021 08:00:37

De to sidste bjælker har påbegyndt råd og det vil fortsætte uanset....

Hmmm.. Tror jeg prøver at se om det kan luses ud. Takker!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis