Korroderer messing-fittings?

I forbindelse med den løbende renovering af mit hus har jeg udskiftet alle vandinstallationens gamle jernrør til PEX-rør samlet med messing-fittings. Jeg gik og troede at PEX og messing var en sikker kombination uden risiko for korrosion.

Men så stødte jeg på denne artikel fra Roth: https://www.roth-danmark.dk/dk/roth-messingfrie-og-korrosionsfrie-loesninger.htm
De mener, at messing-fittings i kombination med PEX (eller rustfrie) rør hurtigt vil korrodere, da disse rør ikke længere kan virke som "offer-anode" (til forskel fra f.eks. galvaniserede rør). I stedet anbefales fittings af rustfrit stål eller rødgods (som Roth sjovt nok producerer).

I artiklen er der videoer fra Teknologisk Institut og en VSS-instalatør fra Birkerød, der understøtter Roths udsagn.

Roth skriver i de PDF'er der er linket til nederst i artiklen at "Mange steder i landet er vandet meget hårdt og med stort kloridindhold, hvilket stiller særlige krav til
materialevalget." Videoen fra Teknologisk Institut indleder også med et lignende udsagn. Men det bliver ikke rigtig defineret hvad "Mange steder i landet" dækker over.

Jeg har fundet en rapport/præsentation fra en anden kilde: https://www.teknologisk.dk/_/media/64388_A4%20-%20Undg%E5%20fdejl%20og%20skader%20i%20installationerne%20-%20Frank%20Fontenay.pdf.
Google fandt den på Teknologisk Instituts hjemmeside, men er skrevet af Force Technologi.

Det er et langt dokument, men den del der handler om pex/plastrør starter på side 34. Og på side 38 er der en direkte advarsel mod messing.
Men der står også at det primært er et problem omkring hovedstadsområdet, hvor der er særligt hårdt vand - og ikke så meget i resten af landet.

Så mit spørgsmål er om problemet med kombinationen af PEX og messing kun er et københavnerproblem eller om det gælder "mange steder"?

Jeg bor lidt uden for Horsens, hvor det lille lokale vandværk oplyser at hårdheden af deres vand er ca. 11. Inde i Horsens er vandets hårdhed dog 12-18 (Min installation skulle gerne kunne holde til evt. fremtidig sammenlægning af forsyningsområderne).

Alternativet til messing-fittings er rødgods eller rustfri. Men de er ikke så udbredte som messing og er noget dyrere - særlig hvis det skal være skrue-fittings.

Palle Dam

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan som jeg husker det, kan du ikke kombinere rustfri med galvaniserede og messing fittings uden at der på sigt vil komme galvanisk tæring.
Hvis du ikke har rustfri i dit system burde det ikke give problemer. Men hvis du er på vandværk, så ved du jo ikke hvad der sidder foran din stikledning.

 

Der er ikke galvaniserede fittings i systemet (når jeg er færdig med renoveringen). Planen var at det kun skulle være PEX og messing. Men dermed bliver messingen det nye svage punkt - det er i hvert fald det som Roth, Force Technologi m.fl. påstår.
Rapporten fra Force Technologi nævner en del omkring rustfri rør og nikkelfri rør (Det sidste ved jeg ikke lige hvad er), men der står også noget om kombinationen af plast/PEX og messing. Det er det, der bekymrer mig.
Problemet ser ud til at være relativ ny viden. Advarslen på rapportens side 38 er fra 2009. Så det med at "man plejer at..." tør jeg ikke helt løbe an på.

Som sagt er jeg i tvivl om det kun er et københavnerproblem (+ omegn) eller det gælder "mange steder i landet".

Fabrin: Er en VA godkendelse ikke kun baseret på at materialet er sundhedsmæssigt forsvarligt at bruge?

En af grundene til at jeg er lidt bekymret er at de korrosioner der kan opstå er de såkaldte "spændingskorrosioner", der er pludseligt opstående revner, der giver store vandskader. Det er altså ikke bare en lille sivende utæthed, man kan nå at opdage inden det går galt. Jeg vil være rigtig træt af at komme hjem til et oversvømmet hus...

Palle Dam
Hvis tæring i kombinationen PEX og messing fittings er et problem, så kender jeg et VVS firma, der har et vældigt problem. Der hvor jeg bor, har vi lige fået renoveret badeværelser med ny vandinstallation og gulvvarme. Alt sammen lavet i PEX og messingfittings. Overgang fra PEX til tilslutning af blandingsbatterier og bruser samt vaskemaskine er lavet i messing. Du har selvfølgelig ingen skjulte samlinger, undtagen de der er muret inde som afslutning til blandingsbatterier.
VA godkendelsen er ikke bare en godkendelse med hensyn til sundhed, men også en godkendelse med hensyn til opfyldelse af krav i bygningsreglementet samt tilhørende normer og vejledninger. 

fase
Ja, man må da håbe at "dit" VVS-firma ikke har et problem. For så er de nok ikke de eneste.
Men i artiklen fra Roth er der en video fra VVS-firmaet Poul Sejr Nielsen A/S (De siger selv, at de er Nordsjællands største teknik-hus, så måske er der nogen der kender dem). De bruger ikke messing til brugsvand, da de ikke mener de kan holde. I Birkerød, hvor de bor, er vandets hårdhed 12-18, men lige i nærheden er det 18-24. Det ligner situationen omkring postnummer 4400 (Kalundborg). Se evt. kortet i Force Technologi-rapporten.
Det meget hårde vand findes kun omkring København, Odense og ved Ærø-Langeland

Vandet hos mig er som nævnt "kun" 11, men jeg ved ikke hvor den kritiske grænse går.
Jeg overvejer at spørge vandværket. Det bliver dog nok hos "det store" vandværk inde i Horsens (Samn) frem for det lille lokale, da der nok er større chance for finde en medarbejder med de rigtige kompetencer her.

Jeg TROR ikke jeg vil få problemer med messing-fittings. Men jeg vil gerne være sikker...

Palle Dam  
Annonce
Skal jeg være helt ærlig, forstår jeg ikke dit problem. Jeg har set forsyningsselskaber bruge messingfittings til at samle vandrør af ikkeledende materialer i de sidste næsten 50 år uden problemer. Nu er man så gået over til at svejse plastrørene sammen, men det er så en anden ting.
Lad ikke dine teoretiske problemer forstyrre din nattesøvn.  

fase
Ham, hr Roth har nok nogle fittings, han gerne vil sælge, og store nordsjællandske vvs-firmaer kan  måske få særlig store rabatter, hvis.....

Venlig hilsen
Knud
Jeg har lige talt med en der bor i københavsområdet, som havde lavet alle sine brugsvandsrør om til pex/messing. I løbet af få år (2-3 år mener jeg) begyndte hans messingfittings at tære igennem. Problemet er særlig udtalt i københavns-området.  Det handler ikke kun om vandets hårdhed, men også om saltindhold (klorid ioner), som er højt i københavn. Ledningsevne og pH har sikkert også noget at sige.
Jeg tror nu ikke det "bare handler om at sælge dyrere rødgods produkter". Snarere at vælge den sikre side så man undgår potentielle vandskader og erstatningssager.
Jeg bor i Storkøbenhavn og skal til at skifte mine rør til alupex. Jeg skal helt sikker have fittings i austenitisk rustfrit (1.4404) eller rødgods.
Jeg tror dog ikke det er noget problem hvis man bor i Jylland.

Handyman
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis