Kabel-dimensionering i køkken

Hej LDS

Vi er ved at renovere køkken i vores lejlighed, i den forbindelse har vi revet loftet ned, hvorfor vi nu kan trække alle nye el-kabler over loftet og rille ned i væggen.

Opdelingen af grupper er ikke så væsentligt nu, da hele el-tavlen skal skiftes, jeg skal derfor bare sikre at vi trækker rigeligt med kabler ud til tavlens placering.

Jeg har brug for råd til om nedenstående virker fornuftigt, eller om det er over/under dimensioneret?

Mit forslag:
  • 5G2,5 til Ovn+kombiovn+køleskab
  • 5G2,5 til Induktionsplade med indbygget emhætte
  • 5G2,5 til Opvaskemaskine + Quooker
  • 5G1,5 til Stikkontakter + Lys 1
  • 5G1,5 til Stikkontakter + Lys 2
Håber på gode råd! Vh Micki
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan finde sikkerheds styrelsens nye krav til kabel kvadrater her... ​Dimensionering af kabler​​​ som du kan se så er kravene blevet skærpet
 Så hvis jeg forstår korrekt, skal jeg egentlige skifte mine 2,5 ud med 4, og bruge 2,5 i stedet for 1,5 ?

Nej, hvis du dimensionerer kablerne efter de ny normer, kan du sikkert bruge 1,5 og 2,5 mm2.
Hvorfor vil du bruge femleder til lysinstallationen. 

fase
S. Fabrin skrev den 17-07-2021 09:59:53

 Så hvis jeg forstår korrekt, skal jeg egentlige skifte mine 2,5 ud med 4, og bruge 2,5 i stedet for 1,5 ?

Nej, hvis du dimensionerer kablerne efter de ny normer, kan du sikkert bruge 1,5 og 2,5 mm2.
Hvorfor vil du bruge femleder til lysinstallationen. 

 5 leder, for at der er til dæmpning og korrespondance mv. Vil hellere trække for meget end for lidt, når jeg skal i gang.

Du skal vel ikke have lysdæmpning og/eller korrespondance på kablet fra gruppeafbryderen?
Prøv at planlægge din installation inden du går i gang.

fase
S. Fabrin skrev den 19-07-2021 14:13:23

Du skal vel ikke have lysdæmpning og/eller korrespondance på kablet fra gruppeafbryderen?
Prøv at planlægge din installation inden du går i gang.

 Det var måske dårligt beskrevet af mig. De 5 leder, som skal til lyset, tænkte jeg på kablet fra afbryderen og til lyset. Fra tavlen til afbryderen, er det selvfølgelig ikke nødvendigt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis