Er der problemer med dybe vinduer i gamle huse (Velfac 200, Ideal Combi mv.)?

Vi skal til at skifte vinduer og er lune på Velfac 200 eller Ideal Combi med deres tynde profiler. Problemet er, at de er en del "dybere" end traditionelle vinduer (15-17 cm mod et typisk mål på 12 cm)

Er det et (stort) problem i et ældre hus? Væggene er dobbeltmurede, så teknisk set er der masser af plads. Men hvad med vindueskarme, lysninger mv.? Vi har granitplader i alle vindueskarme. Skal man forvente at de skal skiftes?

Mvh. AllanE
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er 5cm forskel så vil det jo enten tage af falsen udvendigt (som ikke vil være pænt) eller osse må du adskille indvendige lysninger og plader og rette bredden til. Granit pladerne skal non forbi en stenhugger.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har samme problem med en forudstående udskiftning af 70er vinduer. Og er ligesom kovas kommet frem til at lysningerne må tilpasses for at det bliver pænt. Mine er heldigvis i træ, så med lidt hel kan jeg skære nogle cm af dem på alle sider med en multicutter (altså uden at adskille) også sætte en tynd liste på til at dække op mod det nye vinduer.

Med granit er det ikke så simpelt

Ask
Tak for jeres svar.

Lige en opfølgning til der har samme spørgsmål: Jeg endte med at droppe vinduerne, dels fordi det ville blive et stort projekt at tilpasse alle lysninger og granit-vinduesplader og dels fordi der udvendigt vil være et synligt "fugesår". Dvs. synlig rest af det gamle vindues fuge.

I stedet ender vi enten på alm. vinduer eller KPK Vision eller Outline Daylight. De to sidste har samme design med de smalle rammer, men fylder ikke mere i dybden. KPK Vision er dog noget dyrere og der er pt. 4 måneders leveringstid. Venter pt. på priser på Outline.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis