Renovering af indkørsel

Hej alle,
Jeg skal i gang med at lave ny carport og derfor også ny indkørsel.
Den eksisterende består af gamle udslidte sten, der har en højde på  cm.

Jeg ønsker at der skal lægges granitskærver og en gangsti af betonfliser.

Mit Spørgsmål går på, om det er nok og fjerne eksisterende fliser og smide granitskærver på? Jeg må vel formode at eksisterende underlag stadig kan holde styrken? Eller hva'?
Vh

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du fjerner fliserne, skal du ikke forvente, at det eksisterende underlag kan holde styrken. Det tryk, der bliver kommer nu fra bilens dæk er mindre, end det tryk der kom fra flisen, regnet pr cm2 .

fase
sandet skal af , ellers vil skærverne bare forsvinde ed i det , så der kun er sand øverst
du skal ned til det hårde underlag
Grundlaget for skærver bør være vibreret stabilgrus.
Hvis der ikke har været spor kørsel i gennem de mange år så vil det også kunne holde i fremtiden. Men der skal fjernes noget sand, så det ikke blander sig med skærverne. Er det et tykt lag der skal fjernes så kunne det rettes af med stabil grus og vibreres. Det er ikke nemt at køre i et tykt lag skærver, og med cykel er det umulig. Så maks 3 - 5 cm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 13-07-2021 07:42:55

Det er ikke nemt at køre i et tykt lag skærver, og med cykel er det umulig. Så maks 3 - 5 cm 

 Men hvis man gerne vil undgå ukrudt og have nemt ved at trække det op, så skal tykkelsen gerne op på 7-10 cm. så det er en afvejning af hvad der ønskes.

Til trådstarter.
Vores granit skræver blev lagt på ukrudtsdug direkte på en afrettet ler / jordlag og det holder på 15 år.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skærver pakker sig godt ( i modsætning til perlegrus) så et lag på 8-10 cm er ikke noget problem, og dem på cykel vælger nok alligevel at køre på fliserne.

Jeg har nogle bede med skærver med et lag på godt 15 cm tykkelse, selv i den tykkelse, kunne jeg nemt køre med en mørtelbøre fuld af skærver, oven på dem den lige var lagt.
Skærverne er størrelse 11-16 mm, også det man anbefaler til indkørsler

Og skulle skærverne synke lidt, er det jo nemt at fylde op, så ikke det store problem.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 13-07-2021 12:33:52

Skærver pakker sig godt ( i modsætning til perlegrus) så et lag på 8-10 cm er ikke noget problem, og dem på cykel vælger nok alligevel at køre på fliserne.

Jeg har nogle bede med skærver med et lag på godt 15 cm tykkelse, selv i den tykkelse, kunne jeg nemt køre med en mørtelbøre fuld af skærver, oven på dem den lige var lagt.
Skærverne er størrelse 11-16 mm, også det man anbefaler til indkørsler

Og skulle skærverne synke lidt, er det jo nemt at fylde op, så ikke det store problem.

 11-16 er for små , de duer kun til bede og gangarealer

16-21 er langt at foretrække ,også dem vi levere til 95 % af alle kørearealer
Tak for alle jeres svar.
Det jeg kan læse mig frem til fra jeres svar er, at min indkørsels underlag BURDE holde. Det er et spørgsmål om der skal fjernes noget sand og vibreres på ny eller lægges en ukrudtsdug ovenpå (sandet?) og derefter granitskærver med et lag på 5-7 cm :-)

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

glem den ukrudsdug, det er noget fanden har skabt , vi fjerner den normalt når vi renovere den slags , de giver fr det meste bare problemer
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis