Gipspladetyper

I forb. m 1sal istandsættelse skal jeg vælge gipsplade type. Jeg har på byggecentrum i Ballerup set en fibergipsplade fra Fermacell, er der nogen der har erfaring i denne pladetype kontra traditionel gipsplade ag danogipstypen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders.
Fermacell er et rigtig godt produkt, specielt i vådrum, her behøves kun et lag på vægge. Som gulvplade er Fermacellen også kanon, især hvis der ønskes klinker på gulvet, der skal der bruges to lag, som sammenlimes og skrues.
Prisen på Fermacel er noget dyrere en gipsplader og forarbejdningen, her tænker jeg på når de skal skæres, så er de ikke "så vellidte" hos håndværkerne.
I de andre brugs/opholdsrum vil jeg anbefale du bruger en almindelig gipsvægplade. Vælger du gipspladen i opholdsrummene, så kan du nøjes med et lag, hvis du forskaller "22x100 mm." med en afstand c/c 300 mm. og giver dig herved meget større mugligheder at ophænge større/tunge ting på væggen.
Husk hvor pladen samles, monter her en støttestump, således ikke pladerne revner.

------------------
Poul Erik

PE

Tak for svarende. Hvad er jeres forslag for korrekt udførelse af isolering, da vores spær er 170 mm bredde og hvis der skal side en liste således isolering ikke kommer tættere til taglægterne/b6 eternit end 50 mm. Jeg ville jo gerne have min. 200 mm isolering. Det giver spæret i sig selv jo ikke plads til ?
Hej
Den korrekte konstruktion ville være:

150 mm isolering mellem spær.
Tæt dampspærre.
50 mm forskalling pr. 60 cm (45 cm ved 90 cm plader).
Elinstallation mellem 50 mm forskaling + 50 mm isolering.
13 mm gipsplader.

Der behøves kun 25 mm luft ved eternitplader, og hvis du vil overholde det helt skal du påfore 0,5 - 1,0 cm. på spær. jeg mener dog ikke det er nødvendigt.

Jeg anvender altid 90 cm. ergonomiske gipsplader, da de er lettere at håndtere og endnu lettere at transportere op på førstesalen.

------------------
www.orla-nautrup.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også