Kompressor - skal den tømmes efter brug? Og andet vedligehold?

Hej

Nu har jeg endelig anskaffet mig en oliefri kompressor.

Nu har jeg også brugt den til lidt forskellige projekter og der går nok lang tid inden jeg lige skal bruge den igen. Jeg kommer til at tænke på, om jeg egentlig bør tømme den for luft og tage trykket af den, når den skal henstå i lang tid uden brug? Eller om den har bedst af at stå med tryk på? Eller er det lige meget?

Der er også en ventil i bunden af tanken som så vidt jeg forstår er til at tømme evt. kondensvand ud. Hvor tit skal det gøres?
Og skal man bare åbne ventilen mens der er lidt tryk på tanken? I så fald hvor meget? 1,5 bar fx?

Hvad sker der hvis man ikke tømmer kondens ud? Vil den ruste indvendigt?

Til info står kompressoren i en uisoleret garage og det er en Metabo 240 OF.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kompressor har ingen skade af at stå med tryk på. Men den vil sikkert starte en gang imellem da ingenting er 100 % tæt. Afvandings skruen i bunden løsnes jævnlig, så vandet kommer ud.
Det kunne være en god ting at tage strømmen fra efter  brug og åbne afvanding. Så kan vandet dryppe af og trykket forsvinder.
Det må gerne være fra fuld tryk når du åbner, men det fiser jo noget indtil trykket er faldet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-07-2021 16:01:09

Kompressor har ingen skade af at stå med tryk på. Men den vil sikkert starte en gang imellem da ingenting er 100 % tæt. Afvandings skruen i bunden løsnes jævnlig, så vandet kommer ud.
Det kunne være en god ting at tage strømmen fra efter  brug og åbne afvanding. Så kan vandet dryppe af og trykket forsvinder.
Det må gerne være fra fuld tryk når du åbner, men det fiser jo noget indtil trykket er faldet. 

 Jeg tænker at opbevare den uden strøm til netop for at den ikke skal stå og tænde en gang imellem til ingen nytte.

Men hvis jeg åbner afvandingsskruen, skal jeg så åbne den og lade al luften fise ud? Og så fylde på igen?
Eller skal jeg bare åbne, så evt. vand fiser ud og så lukke igen?

Og hvor ofte er jævnligt? Er det bare hver gang efter brug?
“Afvandingsskruen” bør blot drænes “en gang imellem”. Tror nok at det for langt de fleste er et overset emne. Der kommer ikke ret meget vand, men det skal selvfølgelig tappes af. Der er ingen grunt til at “pumpe op” efter “dræning”, hvis du ikke lige skal bruge kompressoren igen.
Jeg mener at der på Stenhøjs kompressorer sad et skilt med en tekst noget lignende “kondensvand skal aftappes ugentligt”. Det var så ved professionelt brug (mange drifttimer).

Søren O
Det er nok at åbne "afvandingsskruen" til vandet er ude og så lukke igen. Du behøver ikke tappe al luft af.

fase
S. Fabrin skrev den 11-07-2021 22:23:32

Det er nok at åbne "afvandingsskruen" til vandet er ude og så lukke igen. Du behøver ikke tappe al luft af.

 Super!


Gør det noget, at kompressoren står i en uopvarmet /uisoleret garage? Jeg tænker mest ift. frost om vinteren. Især hvis der evt. er vand i bunden af tanken?
Vær lige obs på, at hvis der er kondensvand, så er det tit lidt rustent. Altså er det en god idé med en lille beholder under ved aftapning, medmindre man gerne vil have rustpletter på gulvet.
Jeg tro ikke tanken er malet indvendigt, derfor vil kondens få den til at ruste.
Jeg har aldrig haft de store mængder, så jeg tænker en kompressor sagtens kan tåle at stå i et uopvarmet rum.

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også