underlag i fuge, trægulv

Jeg er netop blevet færdig med at fræse ud i et råt, nedslebet fyrretræstrægulv og skal til at lægge en fuge. Valget er faldet på en hvid ms-gulvfugemasse.

Umiddelbart forestiller jeg mig en bund af sand i fugerne, for de er ikke helt samme bredde overalt. Størrelsen er cirka 5 mm i bredden og 9-10 mm i dybden. Nogle steder er der hul ned til undergulvet pga. en flænge i noten. Ujævnhederne kunne jeg lægge lim i for at forsøge at skabe så plan en overflade i fugebunden som muligt. Selve brædderne er fastgjort med metalstifter, så de bevæger sig højst sandsynligt ikke mere end de har gjort, siden de blev lagt for mange år siden.

Jeg søger meget gerne råd mod skridtene i processen - go's og no-go's til, hvordan man bør gebærde sig. Det er trods alt et finish, som gerne skal kunne holde i en del år fremover, og jeg vil helst undgå at skulle lægge fugerne igen på grund af et dumt valg.

Gulvet skal i øvrigt også ludes og sæbebehandles. Bør man gøre det, før fugerne bliver lagt, eller er det ligegyldigt?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kunne stadig godt bruge input til især to ting:

#1 - er trælim ok til at dække huller i fer/not? Gulvet burde ikke bevæge sig og rive limen op. Der ligger et gammelt gulv under det. Limen ville jeg bruge for at undgå at sand-underlaget siver ned til undergulvet.

#2 - Lud og sæbebehandling. Bør det gøres før, eller kan fugerne uden problemer holde til behandlingen, når de først er hærdet op?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis