Støbning af stolper til stakit

Jeg skal sætte et stakit op langs haven og har tænkt mig at sætte stolperne minimum 90 cm i jorden.
Men da jorden er ujævn, hvordan sikre jeg mig så at stolperne bliver lige høje, da jorden er højere et sted og stolpen derfor skal længere ned her?
Tænker ikke at øjemål fungere?
Nogle smarte idéer?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
sæt 2 punkter i hver ende der er vandrette , s har du et presis mål at gå d fra
hvis du finder en der har roterlaser elig , tager det 2 min
Den er jeg ikke sikker på jeg forstår.
Hvordan skal jeg sætte 2 vandrette punkter? Det er ikke langs en væg men bare fritstående

havde overvejet at sætte 2 punkter med snor imellem, men det vil vel kræve at snoren er i 100% vatter
du sætter 2 pløkker der er vandrette i toppen , så skal målet jo være det samme fra pløk til top stolpe
du kender vel en håndværker , langt de fleste af dem har en eller anden form for neveleringsaperart
ellers kan et billigt krydslaser eller laservatterpas bruges , det er dog bedst når der ikke er for lyst
Ellers er der den gamle haveslange model. du fylder vand i slangen og uanset hvordan du ligger slangen vil vandet stå lige højt i enderne. Så når du har sat den første stolpe  skal du bare ha en hjælper til at holde slangen i den ene ende den anden har du og så får du at vide når den er på højed med den første.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er ikke nemt at sætte stolper lige m.m. for der er mange mål og lod målinger man skal holde øje med samtidig. Hver gang man stamper jorden flytter stolpe sig lidt og man er igen i tvivl.
Desuden skal stolper vel ikke være vandrette hvis jorden har "bakker" Det vil jo medføre at der bliver forskellig højde på hegnet. Man kan ikke lave vandret hegn hvis terræn falder/stiger.
Få det på linje
Du starter med at lave en galge i hver ende længere ude end hegnet skal nå til.. Det vil sige hver sted 1 bræt lodret på 2  - 2,5 m som bankes / graves lidt ned.  Den støttes både bagud og i længde retning med et par skråstivere. Bræt skal være lodret. Forkant bræt skal være 1 cm længer ude / inde end forkant på stolper.
Så trækker du murersnor meget stramt ca. 20 - 30 over jorden og ny murersnor ca. 180 cm over jorden. Der taves løkke på enden af snor og det sættes på nogle søm eller skruer på forkanten. På den måde kan snoren nemt tages af under grave arbejde og sættes præcis samme sted når man skal støbe stolpe.
Nu har du noget at kigge efter når stolpen sættes, den skal nemlig være præcis 1 cm fra snoren oppe og nede ( øjemål) så ved du den står i lod sideværts.
Så kommer næste problem - afstanden.
1. stolpe sættes lodret i længde retning med lodstok (sideværts efter snorene ) Når denne er stampet og evt. beton er delvis hærdet, bruger du afstandsstykker til de næste stolper. Det kan være lang bræt med små klodser på, eller som jeg bruger vinkeljern med på svejset endestykker.
Det fæstnes på 1. stolpe med skruetvinge og 2. løse stolpe sættes også fast med skruetvinge. Så ved du under stampning m.m. at afstanden holdes og du skal blot kigge efter de 2 snore for at få det i lod. Har man flere afstandsstykker så bliver de siddende på 1. og 2. stolpe indtil man kommer lidt frem. Men den nederste afstandsstykke må gerne fjernes hurtig da stolper ikke kan flytte sig i jorden.
Højde
Jeg har lige været med til at lave et hegn imellem en cykelsti og have. Der var netop en bakke på midten ca. 25 cm højere end ved enden.
Her målte vi med lang vaterpas fra cykelstiens midte. Det var faktisk en mindre vaterpas der blev fastgjort på 1 bræt. Ved 1. stolpe blev der målt ind på stolpen, og målsat afstanden fra fra top af stolpe og ned til overkant af det vandrette bræt. f.eks. 170 cm.
Alle de Næste stolper afsættes et mærke på siden 170 cm fra toppen. Det skal så netop være ved toppen af det vandrette bræt.
Montering
Så kommer montering af sektioner. Nu fremgår det ikke hvilken type hegn du er  i gang med. Hvis det er faste sektioner imellem stolper sættes det først fast ved den laveste af de 2 stolper. Så bruges vaterpas og der mærkes op på den stolpe som er lidt højere. Det vil så ende lidt længer nede fra toppen på denne Eksempel 25 cm fald på 20 m ( 2 m sektioner) Så vil det give ca. 2,5 cm spring for hver stolpe. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis