Lidt hjælp ønskes til mont. af nye kontakter.

Vi er ved at gøre et gl. værelse i stand og har valgt at få skiftet nogle kontakter ud, men der er noget som driller mig.
Jeg fik ikke taget billeder da ledningerne sad i kontakterne, men jeg satte kablerne i nogle muffer som de sad i kontakterne.
Jeg har målt spænding på forskellige kabler og fandt frem til flg.:
Blå-Brun=230 V
Blå-Grøn=77 V
Blå-Rød=99 V
Blå-Hvid=230 V
Som det kan ses havde vi 2 enkeltafbrydere samt 1 stikkontakt, disse er erstattet med 1 dobbeltkontakt samt 1 stikkontakt.
Jeg har læst mig frem til at disse nye dobbeltkontakter ikke bruger "NUL (0)" kun Fase på (Rød) og ellers lampesteder på (Sort), er det korrekt ?
Der er så et lille problem, for i dette rum har der været korrespondance, det har dog aldrig virket som det skulle, for hvis vi slukkedei den ene ende af rummet, virkede kontakten ikke i den anden enden, så vi har vænnet os til at lade være med at afbryde i den ene ende :-) Der er 2 lampesteder i loftet..
Se evt. billederne jeg har vedhæftet.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan ser "hullet" ud nu :-)
Spørg endelig, hvis i har nogen spørgsmål.
Sådan som ledningerne sidder i samle mufferne er det os sådan som de sad i de gamle kontakter?
Og der er ingen afbrydere som har nul monteret medmindre de har indbygget kontrol eller lede lys og det er lige meget om de er ny eller gamle.
Men det er korrekt at fase skal ind på den røde og ledningen til udtaget ud på den sorte.
Det ligner ikke at det har været korrspondance.
Jeg vil prøve følgende :
Blå i den blå klemme i stikkontakten.
Brun i den røde i afbryder og så videre med en “lus” ned i stikkontaktens røde klemme, hvor den hvide ledning også sættes.
Jord ledninger i Jordklemme i stikkontakten.
Rød i den enen sorte klemme i afbryderen.
Grøn i den anden sorte klemme i afbryderen.
På det og vend tilbage.

Ser lige på billedet af den hvide ikke sidder sammen med de brune, så har det nok været korrespondance..
Det sikre er:
Du kan ikke lave korrespondance med en afbryder der er vist.
brun er fase og skal i den røde klemme på afbryder, en stump / lus ledning ned til rød klemme på stikkontakt og så den sidste brune i rød klemme på stikkontakt
Lyseblå i den blå klemme på stikkontakt.
Hvis du har virksom jordleder (gul/grøn) så skal du have en stikkontakt med jord og gul/grønne skal i den grønne klemme. Er jordleder ikke virksom så er din stikkontakt ok. og jordledere samles med muffe inde bagerst idåsen

Det usikre er de sidste 3 ledninger
Der må du prøve dig frem. ved at sætte dem i en efter 1 i klemmer med sort pil ud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så lykkedes det at få den monteret :-)
Jeg byttede Afbryderen med en der havde Jord.
Den grønne og røde ledning var til de 2 loftudtag, jeg fik dog ikke lavet korrespondance, det må blive en anden dag, da det kræver en anden type kontakt :-)
Tak for hjælpen     

Man bliver jo lidt klogerer dag for dag :-)

Annonce
Det er altid godt med tilbage meldinger. Men det er også godt at bruge de rigtige navne for materiel. Det kan nogen gange værre svært for ikke proff. folk, men i dette tilfælde burde det være muligt.
Jeg vil garantere at du ikke har skiftet afbryder til en med jord. men derimod stikkontakten


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
:-) Ja det er mig der ikke skrev korrekt, jeg kan normalt godt kende forskel på de enkelte enheder og ja, jeg er ikke proff elektriker, men har dog over 20 års erfaring i it-branchen :-) hvor min niche hører til.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis